Polskie Drogi
|
Menu
Strona główna
PO CO TO WSZYSTKO❓
instagramPD
W MEDIACH
POLITYKA PRYWATNOŚCI
KONTAKT
‹
Pieszy wbiega pod koła na czerwonym
—
“Wypadek nagrany kamerką samochodową”
›
Fatalnie zakończony lewoskręt
paź 06 2017
Kategoria:
OKIEM KAMERY
https://youtu.be/Att9syjClGI?t=30s
do góry
97 komentarzy
do "
Fatalnie zakończony lewoskręt
"
Patrixon
pisze:
07/10/2017 o 23:52
Odpowiedz
Report comment
Łukasz
pisze:
07/10/2017 o 19:27
Odpowiedz
Report comment
Łukasz
pisze:
07/10/2017 o 19:24
Odpowiedz
Report comment
luk
pisze:
07/10/2017 o 11:32
Odpowiedz
Report comment
Anonim
pisze:
07/10/2017 o 11:22
Odpowiedz
Report comment
rrrr
pisze:
06/10/2017 o 22:10
Odpowiedz
Report comment
Kuba
pisze:
07/10/2017 o 00:07
Odpowiedz
Report comment
rrrr
pisze:
07/10/2017 o 08:53
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
07/10/2017 o 09:42
Odpowiedz
Report comment
Edek
pisze:
06/10/2017 o 22:06
Odpowiedz
Report comment
rrrr
pisze:
06/10/2017 o 22:17
Odpowiedz
Report comment
stasiek0000
pisze:
06/10/2017 o 20:11
Odpowiedz
Report comment
Abc
pisze:
06/10/2017 o 20:10
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
07/10/2017 o 09:39
Odpowiedz
Report comment
Bobi
pisze:
06/10/2017 o 20:01
Odpowiedz
Report comment
Bobi
pisze:
06/10/2017 o 19:39
Odpowiedz
Report comment
kk
pisze:
06/10/2017 o 19:10
Odpowiedz
Report comment
Koleś
pisze:
06/10/2017 o 19:21
Odpowiedz
Report comment
j
pisze:
06/10/2017 o 18:29
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
06/10/2017 o 19:44
Odpowiedz
Report comment
Koleś
pisze:
06/10/2017 o 18:20
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
06/10/2017 o 19:43
Odpowiedz
Report comment
Bobi
pisze:
06/10/2017 o 19:55
Odpowiedz
Report comment
Beny
pisze:
06/10/2017 o 17:45
Odpowiedz
Report comment
Wacek
pisze:
06/10/2017 o 17:30
Odpowiedz
Report comment
Piotr
pisze:
06/10/2017 o 17:10
Odpowiedz
Report comment
Kierownik
pisze:
06/10/2017 o 17:07
Odpowiedz
Report comment
Bydzia
pisze:
06/10/2017 o 16:51
Odpowiedz
Report comment
Pan Wiesio
pisze:
06/10/2017 o 16:48
Odpowiedz
Report comment
STOPCHAM.PL
pisze:
06/10/2017 o 16:36
Odpowiedz
Report comment
Paweł
pisze:
06/10/2017 o 16:34
Odpowiedz
Report comment
Bartosz
pisze:
06/10/2017 o 16:37
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
06/10/2017 o 16:59
Odpowiedz
Report comment
Kierownik
pisze:
06/10/2017 o 17:08
Odpowiedz
Report comment
xyzzo
pisze:
06/10/2017 o 17:33
Odpowiedz
Report comment
TomaszTomasz
pisze:
06/10/2017 o 20:07
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
07/10/2017 o 09:36
Odpowiedz
Report comment
Kierownik
pisze:
06/10/2017 o 17:09
Odpowiedz
Report comment
doners
pisze:
06/10/2017 o 16:34
Odpowiedz
Report comment
Michal
pisze:
06/10/2017 o 16:30
Odpowiedz
Report comment
Bartosz
pisze:
06/10/2017 o 16:32
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
06/10/2017 o 16:57
Odpowiedz
Report comment
Bartosz
pisze:
06/10/2017 o 16:30
Odpowiedz
Report comment
Kierownik
pisze:
06/10/2017 o 17:10
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
06/10/2017 o 19:39
Odpowiedz
Report comment
Bartosz
pisze:
06/10/2017 o 20:12
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
07/10/2017 o 09:34
Odpowiedz
Report comment
Daniello833
pisze:
06/10/2017 o 16:29
Odpowiedz
Report comment
Daniello833
pisze:
06/10/2017 o 16:36
Odpowiedz
Report comment
hauer
pisze:
06/10/2017 o 16:40
Odpowiedz
Report comment
Daniello833
pisze:
06/10/2017 o 16:58
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
06/10/2017 o 16:52
Odpowiedz
Report comment
xyzzo
pisze:
06/10/2017 o 17:31
Odpowiedz
Report comment
Jarek
pisze:
06/10/2017 o 16:26
Odpowiedz
Report comment
Łuk
pisze:
06/10/2017 o 16:28
Odpowiedz
Report comment
Jarek
pisze:
06/10/2017 o 16:32
Odpowiedz
Report comment
Łukasz
pisze:
07/10/2017 o 15:19
Odpowiedz
Report comment
Ja
pisze:
06/10/2017 o 16:25
Odpowiedz
Report comment
Tere fere
pisze:
06/10/2017 o 16:42
Odpowiedz
Report comment
Pan Wiesio
pisze:
06/10/2017 o 16:44
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
06/10/2017 o 16:48
Odpowiedz
Report comment
kolo
pisze:
07/10/2017 o 10:41
Odpowiedz
Report comment
Wujek
pisze:
06/10/2017 o 16:17
Odpowiedz
Report comment
Ash
pisze:
06/10/2017 o 16:12
Odpowiedz
Report comment
ja
pisze:
06/10/2017 o 16:18
Odpowiedz
Report comment
Maciej
pisze:
06/10/2017 o 16:23
Odpowiedz
Report comment
Ranek
pisze:
06/10/2017 o 18:23
Odpowiedz
Report comment
Patryk
pisze:
06/10/2017 o 18:51
Odpowiedz
Report comment
Ja78
pisze:
08/10/2017 o 13:31
Odpowiedz
Report comment
Tomas
pisze:
06/10/2017 o 16:24
Odpowiedz
Report comment
Piter
pisze:
06/10/2017 o 16:26
Odpowiedz
Report comment
665
pisze:
07/10/2017 o 01:32
Odpowiedz
Report comment
mainClass
pisze:
06/10/2017 o 16:27
Odpowiedz
Report comment
barte
pisze:
06/10/2017 o 16:46
Odpowiedz
Report comment
Xyz123pl
pisze:
06/10/2017 o 17:09
Odpowiedz
Report comment
Xyz123pl
pisze:
06/10/2017 o 17:17
Odpowiedz
Report comment
Oczy krwawią
pisze:
07/10/2017 o 16:18
Odpowiedz
Report comment
Kierownik
pisze:
06/10/2017 o 17:01
Odpowiedz
Report comment
Kiler
pisze:
06/10/2017 o 16:38
Odpowiedz
Report comment
Kierownik
pisze:
06/10/2017 o 17:02
Odpowiedz
Report comment
Oczy krwawią
pisze:
07/10/2017 o 16:20
Odpowiedz
Report comment
Andrew
pisze:
07/10/2017 o 19:56
Odpowiedz
Report comment
Rojber
pisze:
06/10/2017 o 18:34
Odpowiedz
Report comment
pioter
pisze:
06/10/2017 o 18:55
Odpowiedz
Report comment
waskos
pisze:
07/10/2017 o 10:18
Odpowiedz
Report comment
Kiler
pisze:
06/10/2017 o 16:41
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
06/10/2017 o 16:47
Odpowiedz
Report comment
Daroi
pisze:
06/10/2017 o 16:49
Odpowiedz
Report comment
Kierownik
pisze:
06/10/2017 o 17:03
Odpowiedz
Report comment
Dario
pisze:
06/10/2017 o 16:50
Odpowiedz
Report comment
Dawid
pisze:
06/10/2017 o 17:16
Odpowiedz
Report comment
jinx
pisze:
07/10/2017 o 12:23
Odpowiedz
Report comment
ktosiek
pisze:
10/10/2017 o 10:35
Odpowiedz
Report comment
kriss_u
pisze:
06/10/2017 o 19:07
Odpowiedz
Report comment
rrrr
pisze:
06/10/2017 o 21:40
Odpowiedz
Report comment
andrzej
pisze:
08/10/2017 o 19:04
Odpowiedz
Report comment
ktosiek
pisze:
10/10/2017 o 10:38
Odpowiedz
Report comment
Cancel Reply
Skomentuj...
Imię
Email
Δ
Ostatnie wpisy
Szukaj
lis 16 2023
MOKRA PLAMA
lis 14 2023
ZIELONA REWOLUCJA NA POLSKICH DROGACH
lis 10 2023
ZIELONA KOMUNA DLA DOBRA MATKI ZIEMI
lis 09 2023
Czy dojdzie do potrącenia pieszej?
lis 08 2023
Moment zderzenia ciężarówek koło Miechucina
Kategorie
Kategorie
Wybierz kategorię
AGRESJA (444)
ANKIETY (9)
AQUAPLANING (10)
ARTYKUŁY (23)
AUTOBUSY / BUSY / TROLEJBUSY / CIĘŻAROWE / DOSTAWCZE / ROLNICZE / BUDOWLANE (849)
DACHOWANIA (214)
DROGI SZYBKIEGO RUCHU (162)
HULAJNOGI (11)
JEDŹ BEZPIECZNIE (308)
KAMPANIE SPOŁECZNE (120)
MONITORING (561)
MOTOCYKLIŚCI (401)
O WŁOS (976)
OKIEM KAMERY (1 520)
PIESI (840)
POD WPŁYWEM… (208)
POLSKIE DROGI – ODCINKI (194)
POŚCIGI (45)
POŚLIZGI (526)
POTRĄCENIA (429)
PRZEJAZDY KOLEJOWE / TRAMWAJE (165)
PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH / PRZEJAZDY ROWEROWE (550)
ROWERZYŚCI (366)
ŚMIESZNE (182)
SZERYFOWIE (18)
UPRZYWILEJOWANE (154)
WYMUSZENIA (17)
wyprzedzaczPL (17)
WYPRZEDZANIE (130)
ZWIERZĘTA (93)
Archiwa
Archiwa
Wybierz miesiąc
listopad 2023 (13)
wrzesień 2023 (1)
sierpień 2023 (3)
lipiec 2023 (1)
czerwiec 2023 (3)
kwiecień 2023 (2)
marzec 2023 (3)
luty 2023 (6)
styczeń 2023 (11)
grudzień 2022 (7)
listopad 2022 (8)
październik 2022 (5)
wrzesień 2022 (2)
sierpień 2022 (3)
lipiec 2022 (2)
czerwiec 2022 (8)
maj 2022 (4)
kwiecień 2022 (13)
marzec 2022 (2)
luty 2022 (3)
styczeń 2022 (4)
grudzień 2021 (4)
listopad 2021 (6)
październik 2021 (12)
wrzesień 2021 (14)
sierpień 2021 (10)
lipiec 2021 (18)
czerwiec 2021 (16)
maj 2021 (17)
kwiecień 2021 (16)
marzec 2021 (17)
luty 2021 (31)
styczeń 2021 (21)
grudzień 2020 (30)
listopad 2020 (39)
październik 2020 (36)
wrzesień 2020 (24)
sierpień 2020 (24)
lipiec 2020 (36)
czerwiec 2020 (51)
maj 2020 (27)
kwiecień 2020 (19)
marzec 2020 (33)
luty 2020 (63)
styczeń 2020 (64)
grudzień 2019 (65)
listopad 2019 (76)
październik 2019 (81)
wrzesień 2019 (57)
sierpień 2019 (66)
lipiec 2019 (57)
czerwiec 2019 (49)
maj 2019 (67)
kwiecień 2019 (76)
marzec 2019 (90)
luty 2019 (64)
styczeń 2019 (70)
grudzień 2018 (67)
listopad 2018 (65)
październik 2018 (75)
wrzesień 2018 (79)
sierpień 2018 (74)
lipiec 2018 (63)
czerwiec 2018 (67)
maj 2018 (85)
kwiecień 2018 (79)
marzec 2018 (76)
luty 2018 (66)
styczeń 2018 (63)
grudzień 2017 (76)
listopad 2017 (80)
październik 2017 (91)
wrzesień 2017 (104)
sierpień 2017 (88)
lipiec 2017 (95)
czerwiec 2017 (91)
maj 2017 (94)
kwiecień 2017 (90)
marzec 2017 (80)
luty 2017 (96)
styczeń 2017 (89)
grudzień 2016 (81)
listopad 2016 (68)
październik 2016 (74)
wrzesień 2016 (65)
sierpień 2016 (67)
lipiec 2016 (54)
czerwiec 2016 (55)
maj 2016 (50)
kwiecień 2016 (53)
marzec 2016 (47)
luty 2016 (52)
styczeń 2016 (47)
grudzień 2015 (38)
listopad 2015 (38)
październik 2015 (35)
wrzesień 2015 (34)
sierpień 2015 (35)
lipiec 2015 (55)
czerwiec 2015 (39)
maj 2015 (34)
kwiecień 2015 (32)
marzec 2015 (36)
luty 2015 (34)
styczeń 2015 (37)
grudzień 2014 (34)
listopad 2014 (37)
październik 2014 (23)
wrzesień 2014 (26)
sierpień 2014 (14)
lipiec 2014 (16)
czerwiec 2014 (11)
maj 2014 (27)
Skip to content
Open toolbar
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Zmniejsz tekst
Zmniejsz tekst
Skala szarości
Skala szarości
Wysoki kontrast
Wysoki kontrast
Negatyw
Negatyw
Jasne tło
Jasne tło
Podkreśl linki
Podkreśl linki
Reset
Reset
97 komentarzy do "Fatalnie zakończony lewoskręt"
Oczywiście wina autora.
Nie upewnił się przed zmianą pasa czy nikt go nie wyprzedza. Kolega miał taką samą akcje i został ukarany mandatem. Jakby wyprzedzał w niedozwolonym miejscu to co innego.
I nie ma znaczenia ile ten seat jechał. Tego mu nikt nie udowodni. Nawet mandatu za to nie dostanie ponieważ linia jest przerywana i jak najbardziej miał prawo wyprzedzać. Gdyby taka sytuacja miała miejsce np na skrzyżowaniu mandatem ukarani zostali by obaj kierujący, ten co skręca za wymuszenie a ten co wyprzedzał za wyprzedzanie w niedozwolonym miejscu. A ludziom którzy mają problemy z oceną tak prostej sytuacji proponuję zakupić kodeks drogowy i przeczytanie go kilka razy. Powodzenia.
Kurwa, ludzie, z czym wy tu macie problem?? Przecież to oczywiste że wina jest autora. Każdorazowa zmiana pasa wymusza na kierującym obowiązek ustąpienia pierwszeństwa WSZYSTKIM pojazdom na nim się znajdującym. Wszystko jedno czy ten pojazd jedzie z tyłu czy z przodu. Seat wyprzedzał autora a co za tym idzie był na drugim już pasie, autor mu zajechał drogę. Sprawa prosta i nie ma tu żadnej kwestii spornej czy dyskusyjnej. Równie dobrze ten seat mógł jechać z przeciwka i sytuacja była by identyczna. A ludzie dla których sprawa jest sporna powinni nie wsiadać za kierownicę bo później takie są tego efekty. Aż mnie ściska jak patrzę ile imbecyli jeździ po polskich drogach nie znających przepisów i generujących problemy choćby w postaci korków czy wypadków.
Wina bezsporna nagrywającego…skręt w lewo do posesji bez upewnienia się czy ktos Nas nie wyprzedza… jest tylko jedno ale… głupota kierowcy Seata, który musiał widzieć ze ciezarowka zwalnia, ma migacz i prawdopodobnie zamierza skrecic a jednak odwazyl sie wyprzedzać na pałę… jeszcze pól metra i byłby czarny worek szykowany!
Wina nagrywającego. Zmieniając pas powinien upewnić się ze może to zrobić. Tak samo tutaj skrecajac powinien upewnić się że nikt go nie wyprzedza. Seat może co najwyżej otrzymać mandat za wyprzedzanie na skrzyżowaniu (jeśli można to zaliczyć do skrzyzowania) jednak sprawcą kolizji jest nikt inny jak skrecajacy w lewo pojazd.
wjazd na posesję to nie jest skrzyżowanie – zatem wina nagrywającego – niezależnie czy ma kierunkowskaz włączony czy nie – przed wjazdem na inny pas powinien się upewnić czy nikt nie rozpoczął manewru wyprzedzania
Wg teorii niektórych ….
Dziadka jadącego 30 na godzinę , który zapomniał wyłączyć kierunkowskazu nikt nie ma prawa wyprzedzić
jeśli dziadek ma włączony lewy kierunkowskaz to jak najbardziej nie masz prawa go wyprzedzić z lewej strony – chyba oczywiste dla każdego oprócz ciebie – może dla cieie to norma że wyprzedzasz samochód z właczonym lewym kierunkowskazem wtedy właśnie dzieją się takie wypadki jak na filmie ….
aha czyli wg twojej teorii dziadek leci autostradą prawym pasem z lewym kierunkowskazem włączonym , a jak nie mam prawa go wyprzedzić jadąc lewym pasem ? 🙂 ciekawa teoria
A teraz powyższy przypadek czym się różni ? Jeżeli lecę lewym pasem (wyprzedzam) to auto z kierunkowskazem zanim zrobi jakikolwiek manewr powinno się upewnić czy swoim manewrem ( tu wjazdem na pas którym poruszam się ja) nie spowoduje zagrożenia w ruchu .
I jak już tłumaczyłem w innym miejscu na kierunkowskazie nie ma napisane zawracam, wyprzedzam czy skręcam … więc jak przy zawracaniu i wyprzedzaniu nie ma pierwszeństwa to wytłumacz jak rozpoznajesz że kierunkowskaz użyty został w celu skrętu !? (bo wg ciebie wtedy ma pierwszeństwo)
Teoria ciekawa i niestety słuszna, jakkolwiek absurdalnie by to nie brzmiało. I zanim weźmiesz się za tłumaczenie to najpierw zrobisz takie proste ćwiczenie – wypiszesz wszystkie obowiązki wyprzedzającego.
Instruktor zawsze mi powtarzał, lewy kierunkowskaz – lewe lusterko, prawy – prawe. Dopiero później jakikolwiek ruch kierownicą 🙂
i dobrze gadał
Czy tylko mnie wkurzają tacy, którzy muszą za wszelką cenę wyprzedzić? Tak jakby chwila jazdy za wolniej poruszającym się pojazdem w oczekiwaniu na moment, w którym można ten pojazd bezpiecznie wyprzedzić była jakąś ujmą.
Kierowco – jeśli masz taki nawyk jak najszybszego wyprzedzania to jesteś potencjalnym zabójcą. Rozwaga i umiar się liczy.
Ten winien kto nie spojrzał w lusterka przed wykonaniem skrętu lub zmiany pasa.
A czemu nie ten, co nie patrzył na wprost przed siebie? Jemu łatwiej coś dostrzec.
Poza tematem; słyszał ktoś z was o Sakichi Toyoda, założycielu Toyoty i wynalazcy, i jego metodzie “5-why”?
Tę metodę stosuje coraz więcej firm, korporacji. Ja zawsze to stosuję od dawna i dziwie się dlaczego wy nie? A to wiele tłumaczy, ten problem także. Wniosek: brak linii ciągłych, na jezdni gdzie jest wiele wjazdów na posesje.
Pozdrawiam rozumnych.
Przy takiej ilości wjazdów na posesje, powinny być tam linie ciągłe. Przerywane tylko do wjazdu na posesje. Wina zarządcy drogi.
Na miejscu nagrywającego szedłbym do sądu. Przecież od momentu kiedy ciężarówka się zatrzymała do uderzenia minęło 5s, a ciężarówka zdążyła się znaleźć na przeciwnym pasie. Dla mnie to mogło wyglądać tak – kierowca ciężarówki zatrzymał się, spojrzał w lewe lusterko – nikt go nie wyprzedzał, więc skręcił i wtedy z dużą prędkością wyprzedził go seat. Gdyby seat uderzył 1s lub 2s po skręceniu to wyglądałoby to tak, że faktycznie kierowca się nie upewnił, że jest wyprzedzany. Ale tutaj mija ok 5s – w tym czasie taki seat jest w stanie pokonać trzy długości tak stojących ciężarówek.
Nie wiem czy patrzymy na ten sam film. Autor nagrania NIE zatrzymał się ani na sekundę do momentu uderzenia…
osoby uważające, że wina leży po stronie seata proszone są o poszukanie najbliższych nożyczek i przecięcie swojego prawa jazdy w poprzek. oraz o przekazanie kluczyków do swojego auta osobie, której takie prawko jeszcze zostanie. kto wie, może uratuje komuś (i sobie) życie.
Ty weź lepiej nożyczki i utnij sobie kabel od internetu.
Ocena sprawstwa zależy od tego który z tych kierowców pierwszy rozpoczął manewr. Jeśli autor włączył kierunek zanim seat znalazł się na lewym pasie (rozpoczął wyprzedzanie) wina nie leży po jego stronie. Winny będzie kierowca seata gdyż dopuścił się nieprawidłowego wyprzedzania. Sytuacja będzie zgoła odmienna jeśli seat prawidłowo rozpoczął manewr wyprzedzania (zjechał na lewy z kierunkiem) a autor dopiero po tym fakcie włączył kierunek i de facto zajechał drogę wyprzedzającemu. W takiej sytuacji wina po stronie autora gdyż nie upewnił się o możliwości bezpiecznego wykonania manewru.
AMEN 😉
I się nie wyzywać bo to wiocha :))
PZDR
Gorzej jeśli za ciężarówką jest kolumna 20 samochodów i wyprzedzający oblatuje całą kolumnę nie wiedząc do ostatniej chwili że ciężarówka już od minuty ma włączony kierunkowskaz. Bo według wyprzedzającego to on pierwszy był na lewym pasie – nie może powiedzieć inaczej jeśli nie widział co się dzieje na prawym pasie 200m przed nim.
I tu się sprawa wysypuje – nie widział czy może, ale wyprzedzał.
Koleś. Wszystko w temacie. Nie mniej pośrednio wina spoczywa na zarządcy drogi, gdyż tam powinny być linie ciągłe (zakaz wyprzedzania), gdyby tak było do kolizji by nie doszło.
Wniosek jest prosty.. Trzeba uzbrajac się w kamery z przodu i z tyłu, na bokach i w kabinie:) jak w ciężarówkach. Nie będzie nie jasności w sytuacji. Albo używać lusterek, tudzież wyobraźni.
A ja nie rozumiem takich co nie mogą poczekać aż ktoś skręci.
Jak wskazuje art. 24 ust. 5 ustawy prawo o ruchu drogowym, kierowce który ma zamiar skręcić w lewo, można wyprzedzić tylko z prawej strony o ile jest to możliwe. Natomiast kierowca, który widzi, że pojazd poprzedzający sygnalizuje zamiar skrętu w lewo nie może go wyprzedzić z lewej strony.
Co więcej w polskim prawie nie ma przepisu, który nakładałby na kierowcę skręcającego w lewo obowiązek upewnienia się czy nie jest on wyprzedzany.
Natomiast taki obowiązek nałożony jest na kierowcę, który zamierza rozpocząć manewr wyprzedzania w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy prawo o ruchu drogowym. Przepis ten mówi wprost, że kierujący może wykonać manewr wyprzedzania, jeżeli pojazd jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.
Należy w tym miejscu podkreślić, że kierowca pojazdu, który ma zamiar wykonać manewr skrętu w lewo, a który ma być wyprzedzany, powinien odpowiednio wcześniej i wyraźnie zasygnalizować chęć takiego zachowania. Kierowca ten nie ma obowiązku upewnienia się czy wysłany przez niego sygnał zmiany kierunku jazdy dotarł do wiadomości innych uczestników ruchu. Powyższe potwierdza Sąd Najwyższy, który jednoznacznie stwierdził, że kierowca zmieniający kierunek jazdy w lewo, nie ma obowiązku upewnienia się czy nie zajeżdża on drogi nieprawidłowo wyprzedzającemu pojazdowi.
Jeżeli ktoś ma jakieś wątpliwości to polecam przeczytać Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Karna z dnia 1 grudnia 2005 r. III KK 151/05
Tyle w temacie nie pozdrawiam!
Kolejny przypadek i kolejny wysyp internetowych “speców” i Januszy, którzy prawko wygrali na loterii, wyciągnęli z Crunchipsów, albo wydrukowali na domowym Lexmarku, bądź Epsonie.
Litości, od kiedy do ciężkiej cholery SKRĘCAJĄCY (przeczytać to słowo kilkakrotnie i ze zrozumieniem) zobowiązany jest do upewnienia się, czy jadący za nim jakiś obłąkaniec nie zamarzył sobie w tym momencie wyprzedzania? Podkreślić należy oczywiście, że dotyczy to prawidłowo skręcającego, czyli sygnalizującego odpowiednio wcześnie manewr “migaczem”.
Czy naprawdę trzeba wysilić wszystkie klepki, że widząc kierowcę przed sobą zwalniającego z migaczem, nie będzie wykonywać zmiany pasa ruchu, tylko SKRĘCAĆ???
Kolejna porcja dowodów, że coraz trudniejsze egzaminy nie wpływają na większą wiedzę kierowców na temat PoRD, ani na umiejętności…
Właśnie miałem jechać po dzieci ale patrząc na co niektórych znajomość przepisów to chyba pójdę po nie pieszo.
Dlatego, żeby uniknąć takich sytuacji, mam taki zwyczaj, że przy skręcaniu w lewo, najpierw patrze w lusterko, odpowiednio wcześnie włączam kierunek i zaczynam powoli zwalniać, cały czas kontrolując sytuację w lusterku.
Ależ zamieszanie w komentarzach 😉
Jeżeli autor jako pierwszy sygnalizował zamiar zmiany kierunku jazdy, to wina jest właścicielem wyprzedzającego, to jasne jak słońce.
To jak jedziesz po autostradzie, chcesz zmienić pas to wrzucasz kierunkowskaz i już masz prawo robić co chcesz? Wypadałoby sprawdzić czy nie zajeżdżasz drogi komuś na swoim pasie ruchu. Tak samo jest w tym przypadku
Jak możesz zajechać komuś drogę na swoim pasie ruchu? Ale pewnie coś innego napisałeś niż chciałeś, wiemy o co chodzi.
Odpowiadając na Twoje wątpliwości – zmiana pasa ruchu to nie jest zmiana kierunku ruchu. Proszę sobie doczytać z której strony wolno wyprzedzać pojazd sygnalizujący zamiar zmiany kierunku jazdy w lewo.
Facepalm…
Oczywiście, że kierunkowskaz w lewo nie powoduje, że można robić co się chce. Ale jeśli jest to sygnalizacja zmiany kierunku jazdy (a nie pasa – przykład z autostradą z dupy) to wyprzedzający ma obowiązek wyprzedzać z prawej strony.
Oczywiście, ale nie w momencie, gdy manewr wyprzedzania się rozpoczął.
I o to jest cała dyskusja. Zauważ że są trzy obozy:
– zawsze jest to wina skręcającego,
– zawsze jest to wina wyprzedzającego,
– zależy kto pierwszy sygnalizował swój manewr.
I rację ma niestety ten trzeci obóz, zgodnie z pewnym orzeczeniem SN sprzed lat.
Jeszcze się zdziwisz, ilu “ekspertuff” będzie Ci wmawiać, że jest inaczej…
50 to on nie jechał
Czyli co? Ja zamierzając skręcić w lewo z włączonym kierunkowskazem i z okazją do tego, bo z naprzeciwka nic nie jedzie muszę jeszcze zwrócić uwage czy jakiś debil nie widzi co robię?
Oczywiście że tak! Tylko na skrzyżowaniu nie masz takiego obowiązku.
Oczywiście że tak, bo debili nie brakuje. Ale nie martw się, jeżeli nikt nie ma żadnego nagrania to z policją może być różnie, ale sąd raczej uzna winę wyprzedzającego. A jeżeli ktokolwiek ma jakieś nagranie i widać lub słychać czy kierunkowskaz pracował to sprawa jest oczywista.
Co innego wyprzedzanie na skrzyżowaniu co innego przy wjeździe na posesję. Nagrywający zajechał drogę pojazdowi znajdującemu się na swoim pasie, nie upewnił się czy może wykonać manewr. Cytując klasyka “wina nagrywającego”.
Lewy pas – pod prąd – to SWÓJ PAS?
Matko, LSD i trawa WYMIĘKAJĄ…
Zwłaszcza że co do zasady na skrzyżowaniu nie wolno wyprzedzać, z dwoma tylko wyjątkami.
Mówiąc “swój pas” miałem na myśli że ktoś go wcześniej zajął i mamy obowiązek sprawdzić czy nikomu nie zajedziemy drogi. Borek co mają te wyjątki do tej sprawy?
To samo co wyprzedzanie na skrzyżowaniu ma do tej sprawy – widzisz tu gdzieś skrzyżowanie?
Druga rzecz, cała dyskusja rozbija się o art. 24 ust. 1 p 3, zgodnie z których wyprzedzający musi się upewnić czy między innymi pojazd jadący przed nim po tym samym pasie nie sygnalizuje zamiaru skrętu w lewo. Bo nie czarujmy się, wyprzedzający jechał wcześniej tym samym pasem co skręcający, i owszem liczy się to co nastąpiło pierwsze – sygnalizacja manewru skrętu czy wyprzedzanie?
Niestety, “cytując klasyka” zaliczasz się do ludzi bezczelnie twierdzących że zawsze wina za taką kolizję spada na skręcającego. Zapominacie po prostu albo celowo pomijacie kilka przepisów, które dla waszej bzdurnej teorii są niewygodne.
Jako policjant stwierdzam że: linia przerywana, lewoskręt w posesję. Wina autora nagrania ponieważ nie upewnił się czy nie jest wyprzedzany. Jeżeli nie było policji i wyprzedzający wziął winę na siebie to niech się autor nagrania cieszy.
Mandacik ze stawką 300 zł proponuję czy sprawa do sadu. Panie kierowco proszę o decyzję 😉
PS. ponieważ nagranie jest bez dźwięku jako policjant przyjmuję oświadczenie kierowcy auta wyprzedzającego. Sprawa w sądzie nie byłaby rozstrzygnięta, prawdopodobnie sąd uznałby współwinę
https://www.youtube.com/watch?v=c2i_rGKT3Rc
podobna sytuacja. Mandat dostał kierujący radiowozem
W ostatnim roku 3 krotnie stawałem na wokandę w takich sprawach. 2 krotnie sąd uznawał współwinę ponieważ nie można było udowodnić czy był kierunek czy nie był, 1 raz wina wyprzedzającego ponieważ pasażer auta skręcającego zeznał że słyszał włączony kierunkowskaz.
Podstawa prawna mojego stwierdzenia w pierwszym moim komentarzu:
jak wskazuje art. 24 ust. 5 ustawy prawo o ruchu drogowym, kierowcę, który ma zamiar skręcić w lewo, można wyprzedzić tylko z prawej strony o ile jest to możliwe. Natomiast kierowca, który widzi, że pojazd poprzedzający sygnalizuje zamiar skrętu w lewo nie może go wyprzedzić z lewej strony.
Co więcej w polskim prawie nie ma przepisu, który nakładałby na kierowcę skręcającego w lewo obowiązek upewnienia się czy nie jest on wyprzedzany.
Natomiast taki obowiązek nałożony jest na kierowcę, który zamierza rozpocząć manewr wyprzedzania w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy prawo o ruchu drogowym. Przepis ten mówi wprost, że kierujący może wykonać manewr wyprzedzania, jeżeli pojazd jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.
Na miejscu dostałbyś zapewne nagranie z dźwiękiem, panie władzo. Proszę się trochę ogarnąć.
Daniello833 – poproszę zapis z PoRD o tym, że kierowca wykonujący manewr skrętu w lewo ma się upewniać czy nie jest wyprzedzany. Taki zapis jest przy rozpoczynaniu manewru wyprzedzania. Tak samo jak zapis o wyprzedzaniu tylko z prawej strony pojazdu sygnalizującego skręt w lewo. Jak już chcesz kogoś karać mandatem, to przynajmniej rób to na podstawie jakiegoś faktycznie istniejącego przepisu.
Miałem podobną sytuację, tylko że dodatkowo była jeszcze podwójna ciągła.
To w sumie lewoskrętu nie miałeś prawa wykonać 🙂
Za mną ciągła, ja zjeżdżałem na przerywanej do posesji.
A to zwracam honor 😀
Włączony kierunkowskaz = wina wyprzedzającego.
Brak kierunkowskazu = wina skręcającego.
Było to już wałkowane wielokrotnie i widziałem nawet jakieś wyroki, które to potwierdzają.
Chyba w disnaylandzie milordzie…
Zgoda, ale niewykluczone, że ewentualny kierunkowskaz mógł być włączony dopiero w momencie, gdy seat już zaczął manewr wyprzedzania.
Dokładnie, dlatego zostanie to ocenione przez biegłych a nie przez komentujących. 😉
Notabene panie Wieśku, jak tam Wieśka Tico? 😀
niezbyt szczegółowo, włączony kierunek= wina seata ale tylko w przypadku kiedy seat był ZA nagrywaczem i mimo kieunku zaczął wyprzedzać. jeśli był już na lewym pasie to nagrywacz może sobie mrugac, ma obowiązek upewnić się czy pas, na który wjeżdża jest wolny tak samo jak na drodze wielopasmowej. idąc tokiem myślenia co niektórych tutaj gimbusow włączenie kierunku daje prawo chyba do wszystkiego. z jadąc lewym pasem autostradą jak zobaczę z daleka ze na prawym ktoś se włączyl lewy kierunek też ma wtedy pierwszeństwo? masakra
Oczywista wina autora
Autora…
Jak autora?
Jeśli miał włączony kierunek to seata.
W przypadku braku kierunku sprawa sporna, bo seat nie zachował podstawowych zasad bezpieczeństwa, widać zwalniające auto powinien zwolnic i sie upewnić jakie zamiary ma kierujący przed nim a nie wyprzedzać na pale bo zwolnił.
czyli kierunkowskaz = robię co chce…
Polecam wyrzucić prawko jak najdalej, z kluczykami najlepiej. Póki nikogo nie zabiłeś.
idąc twoim tokiem myślenia to po co w ogóle używać kierunków?
Jeżeli przed włączeniem kierunku i chwile po nikogo nie było na tym pasie to nikt się tam nie miał prawa znaleźć
Niestety nie masz racji. Seat był mocno rozpędzony więc na pewno był na lewym pasie szybciej niż autor. Wina autora bez dwóch zdań.Zmieniając pas ruchu trzeba się uypewnić czy nikogo na nim nie ma nawet w takich sytuacjach i z włączonym kierunkowskazem.
Jak chcesz kogoś wyprzedzić, to musisz się upewnić czy osobnik ten nie sygnalizuje skrętu w lewo, czy wyprzedzania. I jeżeli to robi, to nie masz prawa go wyprzedzić, jedynie wyminać z prawej jeżeli skręca.
A jeżeli ja sygnalizuję skręt w lewo, z naprzeciwka nikt nie jedzie, to mam prawo domniemywać, że nie trafi się idiota, który zignoruje PoRD o których wspomiam w pierwszym akapicie.
Przed zmianą pasa musiał się upewnić czy nic go nie wyprzedza. Klasyka. Przerabiałem. Wina autora 100%
Art. 24.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy:
(..)
3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, NIE ZASYGNALIZOWAŁ zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, ZMIANY KIERUNKU JAZDY lub zmiany pasa ruchu.
Tak, każdy wie jakie są przepisy w temacie wyprzedzania, tak samo jak są odpowiednie przepisy w temacie zmian kierunków, pasów itp. W przedstawionej sytuacji policji trudno będzie analizować kto co robił pierwszy. Faktem jest jedynie to, że filmujący zjechał na pas po którym poruszał się inny uczestnik ruchu i tyle. O ile na skrzyżowaniach wg. sądów interpretacja może być różna, to na takich zjazdach w zasadzie 99% przypadków to będzie wina wyprzedzanego. Sam wyprzedzany jeśli chce się bronić to musiałby argumentować, że upewniał się czy nie jest wyprzedzany, ale i tak sprawa będzie trudna.
POSTANOWIENIE Z DNIA 12 SIERPNIA 2009 R.
V KK 34/09
Warunkiem sprostania obowiązkowi szczególnej ostrożności, nałożo-
nemu na uczestnika ruchu drogowego w sytuacjach wskazanych w ustawie,
jest nieustająca obserwacja sytuacji na drodze, umożliwiająca percepcję
wszystkich zmian i odpowiednie dostosowanie się do nich. Odbiega od takie-
go modelu zachowania wykonywanie manewru skrętu w lewo, bez upewnie-
nia się, czy nie spowoduje on zajechania drogi także pojazdowi jadącemu z
tyłu. Zaniechanie takiego upewnienia się o braku zagrożenia przy wykonywa-
niu skrętu w lewo oznacza niezachowanie szczególnej ostrożności, jako wa-
runku prawidłowego wykonania manewru zmiany kierunku jazdy, określonego
w art. 22 ust. 1 prawa o ruchu drogowym, a tym samym naruszenie zasady
bezpieczeństwa w ruchu lądowym.
on nie zmieniał pasa, a kierunek jazdy
I panu Maciejowi dziekujemy niech sam wyjebie jak najdalej prawko bo wina jest wyprzedzajacego w mysl arytukuły który przytoczył pan Piter. I prosze grzeczenie nie napierdalac na ludzi jezeli Panie Macieju nie ma Pan racji bo nikt do Pana tak sie nie zwraca a po tej Pana wypowiedzi sądze ze mozna juz tak Panu mowic :))
Mordeczki, weźcie pod uwagę, że autor mógł się upewnić, a w momencie rozpoczęcia skrętu, seat bez kierunku zaczął wyprzedzać. Mogło być też tak, że seat nie zorientował się że autor się zatrzymuje i próbował uniknąć najechania na tył 🙂 to tylko hipotezy ale to pokazuje jakim jesteśmy ograniczonym narodem, pełnym zawsci. Tu nie ma rozmowy o bezpieczeństwie (a takie jest założenie tego bloga), tylko oskarżanie się i plucie jadem 🙂
Najbardziej przykre są teksty “oddaj prawo jazdy” albo wojna na artykuły. Każdy popełnia błędy. Nawet Kubica, nawet Sędzia Anna Maria Wesołowska, papież a nawet sam Prezes i jego kot. Pewne rzeczy regulują przepisy prawne, pewne normy społeczne itd. Proponuję zastanowić się nad sobą, panować nad emocjami zazdrością i nienawiscia, nim pójdzie to w waszych życiach za daleko
Śmiesznie xD
Ty jesteś taki tępy, czy tylko udajesz?
Od kiedy zmiana kierunku jazdy, to zmiana pasa ruchu?
Zawrotki pokonujesz na wstecznym?
Z każdym kolejnym takim postem, jestem coraz bardziej przerażony…
Oczywiście że autora, inna sprawa że seat miał dużo za dużo na liczniku, tymbardziej biorac pod uwage ze pewnie zdarzyl wcisnac hamulec widząc skrécające auto. Niedawno był tutaj taki filmik ze skręcającym radiowozem na leśny parking… I to też była wina policjanta 🙂
Chłopie, zdaj prawo jazdy… I TO JAK NAJSZYBCIEJ
No zdaj xD
Co Ty z tym zdawaniem PJ. Sam je zdaj jak takiś zawistny, bo jeszcze nerwy Cię poniosą i kogoś zabijesz.
Litości oddaj prawko
Kolejna prawda ludowa i wiejsko-wsiowe prawo o ruchu drogowym – pierwszeństwo zależne od tego, czy ktoś włączył, czy nie kierunkowskaz. Litości ….
Ludzie, normalnie chce się “Ż” jak sie czyta podobne bzdury! KIERUNKOWSKAZ SYGNALiZUJE, CZY TEŻ UPRZEDZA INNYCH O ZAMIARZE SKRĘTU A NIE, ŻE WŁĄCZENIE KIERUNKOWSKAZU UPOWAŻNIA DO WYKONANIA MANEWRU!!!!! Tak samo jak niektóre imbecyle myślą, że włączenie awaryjnych na zakazie parkowania zwalnia ze wszelkiej odpowiedzialności. Otóż nie, w tym przypadku, bez względu, czy miał włączony kierunkowskaz czy nie, jest wina pana kamerki!!!!!!!!
@Piter tylko jak on już był na tym pasie, tymbardziej jak wyprzedzał więcej aut to nie mógł widzieć kierunkowskazu a auta w miejscu nie zatrzyma. Co innego autor – może a nawet powinien go widzieć w lusterku… Dlatego tak to działa
Kiler, jak się nie widzi czy droga jest wolna to się nie jedzie. Ty natomiast proponujesz rozwiązanie odwrotne – jak nie widać przeszkody to się pruje do przodu. Bardzo odważnie, ale i głupio.
Autor powinien go widzieć w lusterku, a wyprzedzający powinien widzieć autora przez przednią szybę. Jak myślisz co jest prostsze – dostrzeżenie osobówki w lusterku czy dostrzeżenie wielkiej ciężarówki przed sobą?
Wjazd na posesję a nie skrzyżowanie. Wina autora.
Błagam…
Wjazd na posesję a nie skrzyżowanie. Wina autora.
Oddaj prawko, a jeśli go nie masz to nie rób i nie wypowiadaj się. Większego idiotyzmu nie słyszałem.
Czyli co? Skręcając w lewo na posesję muszę ustąpić wszystkim jadącym za mną?
nie, nie musisz…
Miałem sytuacje o której już tu pisałem…
Skręcałem do siebie w drogę 2 samochody za mną przyhamowały a 3 baran nie zważając na nic zaczął wyprzedzać… Za odszkodowanie żyje sobie do teraz jak Pan :]
Takie sytuacje zawsze są kontrowersyjne i często trudno ustalić winnego, ale na przeważnie wina spada na skrecajacego, bo w praktyce zajechał droge seatowi.
Co nie znaczy że zawsze winny będzie ten co skręca bo jeśli seat wyprzedza tylko jedno auto (to skrecajace) powinien zobaczyć kierunkowskaz i zrezygnować z wyprzedzania, co innego jak wyprzedza kilka aut, kierunkowskaz jest prawie nie widoczny lub wcale go nie widać.
Oznaczenie pionowe i poziome np zakaz wyprzedzania, w takim przypadku policja woli odesłać do sondu. Linia ciągła co prawda nie zabrania wyprzedzania ale zabrania przejeżdżania przez nią. I inne…
Do czego odesłać ? ;P
oczywiście że wina tego co skręcał, gdyż wykonując manewr skrętu w lewo nie upewnił się czy nie jest wyprzedzany przez inny pojazd, a na filmie jest to skręt do posesji, co innego gdyby było to wyprzedzanie na skrzyzowaniu gdzie jest to zabronione.
w polskim prawie nie ma takiego obowiązku podczas wykonywania manewru zmiany kierunku jazdy.