Polskie Drogi
|
Menu
Strona główna
PO CO TO WSZYSTKO❓
instagramPD
W MEDIACH
POLITYKA PRYWATNOŚCI
KONTAKT
‹
Błyskawiczna interwencja
—
Niespodzianka we mgle
›
“Jak przejechać to nieszczęsne rondo”
gru 20 2016
Kategoria:
JEDŹ BEZPIECZNIE
https://www.youtube.com/watch?v=MM4Aja4uWZU
do góry
26 komentarzy
do "
“Jak przejechać to nieszczęsne rondo”
"
Kostek
pisze:
21/12/2016 o 16:39
Odpowiedz
Report comment
KW
pisze:
20/12/2016 o 22:07
Odpowiedz
Report comment
szakal
pisze:
20/12/2016 o 17:48
Odpowiedz
Report comment
riesling
pisze:
20/12/2016 o 20:33
Odpowiedz
Report comment
szakal
pisze:
21/12/2016 o 09:34
Odpowiedz
Report comment
PD
pisze:
20/12/2016 o 14:33
Odpowiedz
Report comment
riesling
pisze:
20/12/2016 o 19:30
Odpowiedz
Report comment
PD
pisze:
21/12/2016 o 17:22
Odpowiedz
Report comment
Borys
pisze:
20/12/2016 o 14:24
Odpowiedz
Report comment
Patryk
pisze:
20/12/2016 o 13:05
Odpowiedz
Report comment
Shatanka
pisze:
20/12/2016 o 14:39
Odpowiedz
Report comment
Patryk
pisze:
20/12/2016 o 14:43
Odpowiedz
Report comment
Shatanka
pisze:
20/12/2016 o 12:59
Odpowiedz
Report comment
Kubuś
pisze:
20/12/2016 o 12:53
Odpowiedz
Report comment
Kierowca Autobusu
pisze:
20/12/2016 o 12:31
Odpowiedz
Report comment
Wąsky
pisze:
20/12/2016 o 13:01
Odpowiedz
Report comment
Kierowca Autobusu
pisze:
20/12/2016 o 13:18
Odpowiedz
Report comment
Wąsky
pisze:
20/12/2016 o 13:25
Odpowiedz
Report comment
Rafał
pisze:
20/12/2016 o 18:17
Odpowiedz
Report comment
kolo
pisze:
21/12/2016 o 12:05
Odpowiedz
Report comment
Tomek
pisze:
20/12/2016 o 12:25
Odpowiedz
Report comment
Grzesiek
pisze:
20/12/2016 o 13:11
Odpowiedz
Report comment
Olek
pisze:
20/12/2016 o 13:24
Odpowiedz
Report comment
Grzesiek
pisze:
20/12/2016 o 14:36
Odpowiedz
Report comment
kriis
pisze:
20/12/2016 o 13:44
Odpowiedz
Report comment
Kamil
pisze:
21/12/2016 o 07:36
Odpowiedz
Report comment
Cancel Reply
Skomentuj...
Imię
Email
Δ
Ostatnie wpisy
Szukaj
lis 16 2023
MOKRA PLAMA
lis 14 2023
ZIELONA REWOLUCJA NA POLSKICH DROGACH
lis 10 2023
ZIELONA KOMUNA DLA DOBRA MATKI ZIEMI
lis 09 2023
Czy dojdzie do potrącenia pieszej?
lis 08 2023
Moment zderzenia ciężarówek koło Miechucina
Kategorie
Kategorie
Wybierz kategorię
AGRESJA (444)
ANKIETY (9)
AQUAPLANING (10)
ARTYKUŁY (23)
AUTOBUSY / BUSY / TROLEJBUSY / CIĘŻAROWE / DOSTAWCZE / ROLNICZE / BUDOWLANE (849)
DACHOWANIA (214)
DROGI SZYBKIEGO RUCHU (162)
HULAJNOGI (11)
JEDŹ BEZPIECZNIE (308)
KAMPANIE SPOŁECZNE (120)
MONITORING (561)
MOTOCYKLIŚCI (401)
O WŁOS (976)
OKIEM KAMERY (1 520)
PIESI (840)
POD WPŁYWEM… (208)
POLSKIE DROGI – ODCINKI (194)
POŚCIGI (45)
POŚLIZGI (526)
POTRĄCENIA (429)
PRZEJAZDY KOLEJOWE / TRAMWAJE (165)
PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH / PRZEJAZDY ROWEROWE (550)
ROWERZYŚCI (366)
ŚMIESZNE (182)
SZERYFOWIE (18)
UPRZYWILEJOWANE (154)
WYMUSZENIA (17)
wyprzedzaczPL (17)
WYPRZEDZANIE (130)
ZWIERZĘTA (93)
Archiwa
Archiwa
Wybierz miesiąc
listopad 2023 (13)
wrzesień 2023 (1)
sierpień 2023 (3)
lipiec 2023 (1)
czerwiec 2023 (3)
kwiecień 2023 (2)
marzec 2023 (3)
luty 2023 (6)
styczeń 2023 (11)
grudzień 2022 (7)
listopad 2022 (8)
październik 2022 (5)
wrzesień 2022 (2)
sierpień 2022 (3)
lipiec 2022 (2)
czerwiec 2022 (8)
maj 2022 (4)
kwiecień 2022 (13)
marzec 2022 (2)
luty 2022 (3)
styczeń 2022 (4)
grudzień 2021 (4)
listopad 2021 (6)
październik 2021 (12)
wrzesień 2021 (14)
sierpień 2021 (10)
lipiec 2021 (18)
czerwiec 2021 (16)
maj 2021 (17)
kwiecień 2021 (16)
marzec 2021 (17)
luty 2021 (31)
styczeń 2021 (21)
grudzień 2020 (30)
listopad 2020 (39)
październik 2020 (36)
wrzesień 2020 (24)
sierpień 2020 (24)
lipiec 2020 (36)
czerwiec 2020 (51)
maj 2020 (27)
kwiecień 2020 (19)
marzec 2020 (33)
luty 2020 (63)
styczeń 2020 (64)
grudzień 2019 (65)
listopad 2019 (76)
październik 2019 (81)
wrzesień 2019 (57)
sierpień 2019 (66)
lipiec 2019 (57)
czerwiec 2019 (49)
maj 2019 (67)
kwiecień 2019 (76)
marzec 2019 (90)
luty 2019 (64)
styczeń 2019 (70)
grudzień 2018 (67)
listopad 2018 (65)
październik 2018 (75)
wrzesień 2018 (79)
sierpień 2018 (74)
lipiec 2018 (63)
czerwiec 2018 (67)
maj 2018 (85)
kwiecień 2018 (79)
marzec 2018 (76)
luty 2018 (66)
styczeń 2018 (63)
grudzień 2017 (76)
listopad 2017 (80)
październik 2017 (91)
wrzesień 2017 (104)
sierpień 2017 (88)
lipiec 2017 (95)
czerwiec 2017 (91)
maj 2017 (94)
kwiecień 2017 (90)
marzec 2017 (80)
luty 2017 (96)
styczeń 2017 (89)
grudzień 2016 (81)
listopad 2016 (68)
październik 2016 (74)
wrzesień 2016 (65)
sierpień 2016 (67)
lipiec 2016 (54)
czerwiec 2016 (55)
maj 2016 (50)
kwiecień 2016 (53)
marzec 2016 (47)
luty 2016 (52)
styczeń 2016 (47)
grudzień 2015 (38)
listopad 2015 (38)
październik 2015 (35)
wrzesień 2015 (34)
sierpień 2015 (35)
lipiec 2015 (55)
czerwiec 2015 (39)
maj 2015 (34)
kwiecień 2015 (32)
marzec 2015 (36)
luty 2015 (34)
styczeń 2015 (37)
grudzień 2014 (34)
listopad 2014 (37)
październik 2014 (23)
wrzesień 2014 (26)
sierpień 2014 (14)
lipiec 2014 (16)
czerwiec 2014 (11)
maj 2014 (27)
Skip to content
Open toolbar
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Zmniejsz tekst
Zmniejsz tekst
Skala szarości
Skala szarości
Wysoki kontrast
Wysoki kontrast
Negatyw
Negatyw
Jasne tło
Jasne tło
Podkreśl linki
Podkreśl linki
Reset
Reset
26 komentarzy do "“Jak przejechać to nieszczęsne rondo”"
Zaraz Zaraz. Wszytsko ok, ale w 8:00 minucie filmu chyba nieprawidłowy jest zjazd z ronda: albo wcześniej zmieniam na zewnętrzny pas ronda (prawy) i skręcam w prawo na skrajny prawy pas, albo pozostaje na wewnętrznym i zjeżdżam z ronda w lewy pas jezdni drogi w którą skręcam. Coś mi się wydaje że tu prowadzący program zjechał na zewnętrzny (prawy) pas ronda by skręcić spowrotem w lewy pas drogi odchodzącej z ronda. Poprawcie mnie jeśli się mylę. 8:00 minuta flmu.
no cóż. jak to pan zauważył my w Polsce nie umiemy jeździć wokół ronda. ale to nie tu jest problem wg mnie. jest tego cała masa, ja skupię się tylko wokół jednego zagadnienia, mianowicie używanie kierunkowskazów. to jest masakra jak wielu tego nie robi i jednocześnie masakrą jest, że pały nie lepią za to mandatów ale to już pałów sprawa. Ja się z panem szanownym nie zgodzę odnośnie włączania lewego kierunkowskazu. W mojej interpretacji i znaczenia tej czynności, choć nie wymaganej prawem, co słusznie pan zauważasz, informuję wszelkich użytkowników na wjazdach, że nie będę zjeżdżał z ronda na zjeździe bezpośrednio znajdującym przede mną. Skutek jest taki, że na tym samym rondzie w Babicach Starych pod warszawką, mam mniej sytuacji wymuszenia pierwszeństwa z włączonym lewym kierunkowskazem, niż wtedy, gdy wjeżdżam na rondo, wg między innymi szanownego pana wyćwierkanych zaleceń, bez kierunkowskazu i wtedy nagminnie muszę zachowywać uwagę bo wielokrotnie wymuszano na mnie pierwszeństwo. Choćby z tego powodu należałoby tego nawyku uczyć bo służy to przede wszystkim lepszej komunikacji między kierowcami i poprawia bezpieczeństwo ale słuchając pana numer nie przejdzie bo przecież wszystko wg szanownego jest oczywiste. u pna jest oczywiste a praktyka pokazuje coś zupełnie innego. jako ciekawostkę podam tylko, że na rondzie, na drodze nr 7, w Glinojecku w dokładnie takich samych okolicznościach pierwszeństwo wymusiły młodziutkie pały w suce. ale co tam im wolno. ja tyle w temacie oczywistych oczywistości przez pana, między innymi, bezmyślnie propagowanymi. Dołączając początkową uwagę o braku jakiekolwiek uwagi w używaniu kierunkowskazów, szczególnie na rondach mamy obraz nędzy i rozpaczy funkcjonowania polskich rond, które od jakiegoś czasu są receptą na wszystko w tym kraju a się u nas jakoś nie sprawdza. tyle w tym temacie. pańska bezrefleksyjność i takie, za przeproszeniem, małpie podejście do tego tematu bardzo mnie do pana zraziło. i jeszcze ten taki patriarchalny charakter narracji, no koszmar.
W Łodzi uczymy, żeby włączać lewy kierunkowskaz bo rondo to przecież… skrzyżowanie. A zamiar zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniu należy sygnalizować przed nim. Pozdrawiam
To ciekawe macie ronda w tej Łodzi bo sygnalizujecie skręt w lewo po czym zaraz obrót kierownicą w prawo żeby objechać wyspę centralną. No bo chyba nie bierzecie jej ‘na przełaj’?
Problem w tym, że PORD nie jest w kwestii rond precyzyjne i zostawia pole do interpretacji. A te w Polsce są dwie – z i bez kierunkowskazu. Według wytycznych WORD traktujemy ronda jak skrzyżowania ze wszystkimi tego konsekwencjami. Bo tym w istocie są. Zatem – z odpowiednim sygnalizowaniem przed wjazdem. Ma to szczególnie znaczenie (bezpieczeństwo) na małych rondach z wyspą wielkość 2-4 m, gdzie sam przejazd przez rondo zajmuje tylko 2, 3 sek. Upłynnia się w ten sposób ruch oraz jest bezpieczniej.
Oglądam ten program od samego początku gdy był emitowany tylko w TVP Kraków i niestety kilka lat temu pan Dworak namawiał do włączania kierunkowskazu przed wjazdem na rondo, celem czytelnej jazdy, aby inni chcący wjechać wiedzieli gdzie zamierzamy jechać. Szkoda że teraz wygląda to tak jak gdyby pan Dworak nigdy czegoś takiego nie mówił.
Też oglądam od bardzo dawna i nie paniętami żeby do tego namawiał.
No a ja pamiętam, było kiedyś.
EOP i EPI przypatrujcie się uważnie bo później po rondach w lewą stronę jeździcie.
Mi osobiście bardzo podobają się ronda turbinowe
mi też ale jak widzę jak niektórzy cwaniaki po nich jeżdżą to nóż się w kieszeni otwiera…
A jakie zachowania masz na myśli? sam osobiście się z niczym nie spotkałem jeszcze
Na tym rondzie przy Marii Dąbrowskiej bardzo często kierowcy jeżdżą tylko zewnętrznym pasem ruchu, nieważne czy jadą na rondzie w lewo, czy okrążają całe rondo (tak też się zdarza). Już nie wiem czy to głupota czy zwykłe cwaniactwo…
Świetny odcinek, mam nadzieje, że kolejnych ludzi przekona do racjonalnego myślenia o jeździe po rondach. Dobra robota!
A ja mam inne pytanie. Jeśli rondo ma dwa pasy i wyjazd z niego ma też dwa pasy, to czy oznacza to, że mogę z wewnętrznego pasa zjechać? Poniżej przykład takiego ronda.
http://www.static.zdamyto.com/files/zdamyto/mcross/00020/0002023_mcross_w970_h970_mresize3_hsh_c14e806a02.png
I jeszcze jedno, jak na takim rondzie (pięciozjazdowym) interpretować jazdę na wprost?
Według mojej interpretacji tego odcinka Jedź Bezpiecznie, przed zjazdem z ronda powinieneś ustawić się na zewnętrznym pasie i zjeżdżać z zewnętrznego pasa. Przy zmianie kierunku jazdy, według przepisów, można zająć dowolny pas ruchu – czyli zjeżdżając pasem zewnętrznym z ronda możesz się potem ustawić na dowolnym pasie na ulicy, w którą zjeżdżasz. I tak zrobił właśnie Pan Dworak 8 minuta 5 sekunda materiału.
Jeśli od razu z wewnętrznego pasa zjedziesz z ronda, to w praktyce przez chwilę będziesz na pasie zewnętrznym ronda (czyli przed zjazdem zmienisz na chwilkę pas na rondzie – z wewnętrznego na zewnętrzny), więc nadal jest to zgodne według mnie z przepisami. Ważne jest natomiast to, że pierwszeństwo w takim wypadku mają ci, którzy już wcześniej byli na tym zewnętrznym pasie ronda.
Myślę dokładnie tak ja Ty @Wąsky. Jedna sytuacja jest dla mnie niejasna tylko. Wjeżdżam w tym samym czasie na rondo lewym pasem z innym autem i obaj chcemy jechać prosto (on może jechać jedynie w prawo i prosto więc jest to ostatni zjazd którym może zjechać). Tak więc teoretycznie tory naszej jazdy nie krzyżują się, bo on zjedzie prawym pasem, a ja lewym i dalej pojedziemy równolegle… teoretycznie, bo co jeśli on podejmie decyzje że chce zjechać z ronda ale lewym a nie prawym pasem? Wtedy tory naszej jazdy się spotkają. I jak zinterpretować taką sytuację?
Według przepisów nie ma czegoś takiego jak jazda na wprost na rondzie. Z ronda się zjeżdża. Mówiąc o jeździe na wprost na rondzie Pan Dworak dopuszcza zjazd z pasa wewnętrznego – na podstawie mojego drugiego akapitu z poprzedniego komentarza, jeśli chodzi o dopuszczalność takiego manerwu w przepisach. Ale to co powiedział było zasadami kultury jazdy. To samo co powiedział, że samochody nie mogą zawracać na rondzie z zewnętrznego pasa – miał na myśli kulturę jazdy, by nikomu nie utrudniać. Według przepisów możesz na rondzie jeździć w kółko non stop zewnętrznym pasem. Jadąc “na wprost” po wewnętrznym pasie nadal obowiązuje obowiązek prawego kierunkowskazu przy zjeździe z ronda i nadal musisz ustąpić pierwszeństwa tym na zewnętrznym pasie.
Dokładnie tak jak mówisz Wąsky, jeżeli na rondzie nie ma oznaczenia strzałkami, to jest tak jak piszesz, musimy sięupewnić czy pasem zewnętrznym nie porusza się pojazd, jeżeli się porusza równolegle do nas, trzeba się upewnić w którą stronę zamierza jechać, my włączamy z zewnętrznego kierunek i obserwujemy co dalej. Inaczej ta sytuacja się przedstawia w przypadku ronda z zaznaczonymi znakami poziomymi.
Prawy pas strzałki w prawo i na wprost, lewy pas strzałki w lewo i na wprost. Wtedy w takim przypadku jeżeli kierowca obok wjedzie w nas to jest jego wina (mowa o sytuacji gdy razem wjechaliśmy na rondo i kierujemy się prosto)
“czy oznacza to, że mogę z wewnętrznego pasa zjechać?” – nie, nie oznacza.. Dwa pasy na “zjeździe” pomagaja szybciej rozładować takie rondo przy wiekszym natężeniu ruchu – możesz wtedy zająć prawy lub lewy pas na tym wyjeździe.. Oczywiście zjeżdżając z zewnętrznego pasa..
Wydaje mi się, że realnie, biorąc pod uwagę, że dużo kierowców nie używa kierunkowskazów przy zjeździe z ronda, przy małych rondach i jasnych 4 wyjazdach(lewo, prawo, prosto zawracanie) lepiej włączyć ten lewy kierunkowskaz żeby inni kierowcy wiedzieli, że masz zamiar skręcić w lewo i nie wymusili pierwszeństwa myśląc “a może pojedzie prosto, a jak coś to zdążę”, niż nie włączyć i mieć kolizję nawet z nie swojej winy. Lepiej zapobiegać niż naprawiać auto.
Dokładnie jestem za, sytuacja jak tutaj od 21s
https://youtu.be/JF9tpkRin90?t=20
ale w tym filmie kierowca wymusza pierwszeństwo temu który już jest na rondzie. Widział prawy kierunkowskaz sygnalizujący wyjazd? Nie? To gdzie się pcha? Rozumiem, że denerwuje sytuacja kiedy ktoś miałby jechać prosto (w tym filmie) i nie wrzucił tego prawego (bo po co, jadę prosto itp) bo sam się wkurzam jak ktoś mi tak robi ale nie mogę zakładać że nie pojedzie w lewo. Jasno i wyraźnie w filmie jest powiedziane dlaczego nie używać lewego kierunkowskazu ale oczywiście są mądrzejsi.
“Widział prawy kierunkowskaz sygnalizujący wyjazd? Nie? To gdzie się pcha?”
Przy takim “prostym” rondzie to przy szybszym wjeździe nawet go nie zauważy, a jakby miał zwalniać bo nie wie i nie jest pewny.
Tak wiadomo, fajnie Ty tak myślisz i dobrze, ale dużo osób tak nie myśli albo w ogóle nie myśli i są kraksy. Ja np nie chcę takiej kraksy z nie swojej winy dlatego uzmysławiam baranom że zawijam żeby mi żaden nie wymusił.
Źle ci się wydaje. Co z rondami (coraz częstszymi) gdzie na środku jest góra ziemi i zielska – nic nie widać. Po co ten kierunkowskaz lewy – przecież go nie widać?
Zgadzam się ze wszystkimi, zgadzam się że taka jest teoria, że nie trzeba włączać lewego, że wjeżdżający ma zachować szczególną ostrożność.
Jeżdżąc po Warszawie praktyka pokazała mi coś innego. Na takim małym rondelku bez krzaków na centralnej wyspie już dwa razy prawie się na mnie wpakował wjeżdżający na to rondo z naprzeciwka, podczas gdy ja skręcałem w lewo. W takim przypadku wolę wrzucić ten lewy kierunkowskaz, niepotrzebnie według teori, ale nie denerwować się że inni są tacy nieostrożni. Może tym też uczę ich złego zachowania, nie wiem…
Tak już na marginesie, śmieszna sytuacja czasami się zdarza. Czasem ktoś z prawego pasa chce jechać na dwupasmowym rondzie w lewo i wrzuca wtedy kierunkowskaz w lewo. Może to zabrzmi absurdalnie, ale jak jadę obok niego lewym pasem to dzięki temu kierunkowskazowi od razu wiem co on wyprawia i puszczam go na moim zjeździe ?