“Znienawidzone polskie ronda”
Gdyby każdy kierowca w Polsce oglądał regularnie ➡Jedź bezpiecznie TVP⬅, to najprawdopodobniej polskie drogi (w krótkim czasie) stałyby się najbezpieczniejsze na świecie
Gdyby każdy kierowca w Polsce oglądał regularnie ➡Jedź bezpiecznie TVP⬅, to najprawdopodobniej polskie drogi (w krótkim czasie) stałyby się najbezpieczniejsze na świecie
36 komentarzy do "“Znienawidzone polskie ronda”"
Jak się dziesięciu dziadków leśnych po lekturze tego odcinka spotka na rondzie to nie chciałbym być w pobliżu. Ogólnie gość często ma rację , ale często to za mało jak chce się robić za mentora kierowców.
Takie “ale” jeszcze… zakazuje przyciemniania przedniej szyby ze względu na bezpieczeństwo – ok , ale na nosie można mieć okulary przez które mało co widać ?
To rondo jest dziwacznie zaprojektowane i stąd też biorą się problemy – jest ono nieco nietypowe, to powoduje konfuzję, a w rezultacie prowokuje dość niebezpieczne sytuacje.
Muszę przyznać, że nie do końca zachowanie prowadzącego przypadło mi do gustu, gdy “naduprzejmie” wpuszczał kierowców z podporządkowanej, zatrzymując się na rondzie, w sytuacji, w której miał pierwszeństwo, prowokując w ten sposób niebezpieczne sytuacje, zaburzając płynność ruchu. Miałoby to sens, gdyby faktycznie, był poważny korek i należałoby wdrożyć rozwiązanie “zamka błyskawicznego” ale nie wyglądało to w ten sposób i bardziej przypominało zachowanie “szeryfa” niż osoby, która ma pokazywać jak działają przepisy w praktyce – oczywiście nie usprawiedliwia to w żaden sposób kierowcy taryfy, który go strąbił, a sam ciął po rondzie jak ogłupiały.
Zabrakło mi w tym wszystkim zwrócenia uwagi na to jak fatalnie zaparkował kierowca białego SUV-a (po prawdzie powinien otrzymać za to mandat lub nawet zostać zholowany), który częściowo blokował wjazd na rondo (przynajmniej mocno go utrudniał), co dodatkowo powodowało, że z tego kierunku, pojazdy miały problem z włączeniem się do ruchu.
Licencjonowany zabójca.
Ktoś może pamięta w którym odcinku była poruszana kwestia tego czy można na rondzie z dwoma pasami objechać całe rondo pasem zewnętrznym?
o ile nie ma rozrysowanych pasow kierunkowych mozna i jezdzic tak bez konca.
Dzięki za odpowiedź.
Dobrze zaprojektowane rondo powinno wymuszać choćby minimalne spowolnienie. Jeżeli przez takie skrzyżowanie można przejść pełną dzidą to coś jest jednak nie w porządku.
Podnieść pasy dla pieszych jako progi i ruch się upłynni
Zazwyczaj Pan Dworak ma rację, ale dziś chyba mu sie coś pomyliło. Jedyna wina leży po stronie kierowców z Olszanickiej.
Nie ma przepisu, by kierowca zwalniał wjeżdzając na skrzyzowanie. Ma zachować szczególną ostrożność, ale to nie jest w żaden sposób zobligowany do zwalniania poniżej dozwolonej prędkości.
Samochody z ulicy podłużnej, o ile po ich lewej stronie nikt nie jedzie, mogą wjeżdzać z prędkością choćby i 50 km/h.
Bardzo zły odcinek.
Przed wjazdem na rondo kierowca nie ma żadnego pierwszeństwa ma ustąpić wszystkim, więc jak ktoś już wjechał na rondo a ty jeszcze nie pomimo dużej prędkości to i tak nie masz najmniejszego prawa do pierwszeństwa przed nim. Pan prowadzący ma pełną racje. A osoby z Olszewickiem po prostu ustępują głupim.
Do wszystkich, którzy twierdzą, że p. Dworak zrobił to ŻLE.
Prowadził program i chciał pokazać jak to powinno wyglądać…
ALE NIE, że powinniśmy zatrzymywać się na rondzie, tylko że wjeżdżając powoli i płynnie tak jak On, samochody z Olszanickiej nie powinny bać się wjechać na rondo… a że to pokazując i mówiąc o tym akurat zwolnił…. TRUDNO – Wytłumaczył przecież o co chodzi (!)
Ci co nie chcą zrozumieć i tak nie zrozumieją…
Za to pędzący taryfiasz, jawnie olewający znak ustąp (właśnie pojazdom znajdującym się na rondzie), to pewnie dla niektórych wyżej komentujący, jakiś IDOL.
ehhh
Popieram przedmówców że to najgłupszy odcinek JB. O ile mi wiadomo to rondo ma działać na zasadzie kto pierwszy do niego dojedzie ten wjeżdża żeby nie tamować ruchu. A zachowanie Pana Dworaka jest co najmniej dziwne jeżeli już jestem na rondzie (dojechałem pierwszy) to czemu mam się zatrzymywać na ŚRODKU ronda żeby przepuścić tych co dojechali później i mam ich wpuszczać przede mnie, to jest stwarzanie niebezpieczeństwa! Coś tu nie gra…
Trochę się dzisiaj na Dworaka uwzięliście. On w żadnym momencie nie mówił że mamy się zatrzymywać na rondzie, tylko dziwił się kierowcom że nie jadą skoro czekali przed Rondem, a Dworak jeszcze na nie nie wjechał (więc nie musieli mu ustępować pierwszeństwa).
Kolego piskliwy, ciągle nie dostrzegasz przydatności właściwego sygnalizowania swoich zamiarów na rondzie. To co pokazałeś z tym wymuszeniem w 5.21 gdzie wyjątkowo mocno spowolniłeś ruch to było mistrzostwo w arogancji i … blokowaniu właśnie ronda. Nagminnym jest, o czym nie mówisz, brak jakiegokolwiek używania kierunków przynajmniej przy zjeździe z ronda, że nie wspomnę o sygnalizacji kontynuacji jady po rondzie. Jedną z kardynalnych zasad jazdy defensywnej, co tobie wydaje się być obce, jest sygnalizacja jazdy po rondzie i zjazdu. Ale to inni bardziej pragmatyczni o tym mówią nie ty.
“…że nie wspomnę o sygnalizacji kontynuacji jady po rondzie. Jedną z kardynalnych zasad jazdy defensywnej, co tobie wydaje się być obce, jest sygnalizacja jazdy po rondzie i zjazdu. Ale to inni bardziej pragmatyczni o tym mówią nie ty.”
Ogarnij się człowieku, bo z taką jazdą jesteś nie lepszy niż ten taryfiasz z programu!
Nie wiesz co taryfiasz zrobił źle? To oglądaj do skutku, aż zrozumiesz…
5:21, Pan dworak już dano był na rondzie więc to on miał pierwszeństwo. Dopóki jesteś przed rondem NIE MASZ ŻADNEGO PIERWSZEŃSTWA, pełne pierwszeństwo nabywasz po wjeździe na nie, a jak ktoś już był na rondzie, to sorry ale jemu musisz ustąpić.
Ruszał trochę zbyt wolno, wydaje mi się że to ze względu na to że robił to równo z kolegą z następnego wjazdu, a tamten jeszcze wolniej się zbierał.
“sygnalizacji kontynuacji jady po rondzie” – a co to takiego? chyba do głowy Ci nie przyszedł lewy kierunkowskaz.
Witam. Lubie pana Dworaka ale w tym przypadku nie ma racji zrzucając winę na kierowców. na przykładzie tego ronda widać że jest żle zrobione. powinno być tak aby każdy wjazd był taki sam
Pełna zgoda, to nie do końca wina kierowców, że infrastruktura pozwala na taki wjazd na rondo.
Pozwala? to korzystają…
Dodatkowo zwróćcie uwagę, że dojazd od ul. Podłużnej nie ma wyznaczonej linii warunkowego zatrzymania (znak P-13).
Pozostałe wloty mają…
A od Poprzecznej nie ma, bo są pasy przejścia dla pieszych…
Nie ma, choć wcześniej jest znak ustąp pierszeństwa, a taka linia wzmogła by czujność we wjeżdżających od ul. Podłużnej, być może zmuszając co niektórych do tego by zwolnić… i nijako wzmogła by poczucie bezpieczeństwa u kierowców wjeżdżających z Olszanickiej.
Myślę, że jadąc od Olszanickiej właśnie, na pewno zwróciłbym uwagę, że takiej linii od strony Poprzecznej nie ma i pewnie też bym się zatrzymał, bo ta ulica wygląda jak jakaś uprzywilejowana na tym rondzie, tak jak by była drogą z pierszeństwem! – Pewnie dopiero po jakiejś chwili dostrzegłbym kształt odwróconego trójkąta na końcówce wlotu z Poprzecznej i próbowałbym się włączyć do ruchu… ale, na pewno bym się zatrzymał, bo zdrowy rozsądek tak podpowiada i kamikadze nie jestem (!)
Rondo jest kiepsko zaprojektowane, niestety…
Jego budowa niestety faworyzuje kierowców wjeżdżających na nie, z pokazanych w programie kierunków…
Dokladnie o tym samym pomyślałem.
Co ten Dworak dzisiaj odpierdziela ._. serio zatrzymywanie się na rondzie i ustępowanie pierwszeństwa blokując ruch? I jeszcze oni to wyemitowali na kanale…
Pełna zgoda z Panem Markiem, że powinno się powoli wjeżdżać na rondo i to wszystko płynnie zazębiać.
Ale nie bardzo zgadzam się z tym, że do wjazdu na rondo wystarczy wolny tylko “kawałek”. No bo jak dojdzie do wypadku, to jakie ma być moje tłumaczenie, skoro to ja wjechałem na rondo przed kierowcę, który był na rondzie wcześniej?
jest jedno wytłumaczenie, ludzie nie umieją jeździć po rondach, a w zasadzie nie umieją na to rondo wjechać i nic więcej nie trzeba tu dodawać
Zjeżdżać z ronda też wielu nie umie – kierunkowskaz w ostatniej chwili.
Coś, co działa perfekcyjnie w całej Europie, w Polsce traci jakikolwiek sens, podobnie jak jazda na zamek. Jeszcze niestety kilka pokoleń pokomunistycznych musi minąć, wiele Sebixów zginąć w swoich BMW, wielu Januszów musi rozbić swoje Passeratti, żeby coś się zmieniło.
Witam. Lubie pana Dwora
Przeciez ten lecacy po rondzie to zlotowa czyli smieszny was stosujacy swoje przepisy z prlu 😀
Ile razy dojezdzam przegubowym autobusem do ronda i gdy juz jest puste (inni sa na dojazdach do niego) wjezdzam i zanim wysluzone volvo sie zbierze, plus to ze musze go wypuscic do wewnatrz ronda to po chwili janusz wjezdza na rondo podjezdza pod sam bok i w klakson.
Najgłupszy odcinek JB jaki widziałem. Dlaczego jadąc po rondzie mam ustępować pierwszeństwa tym co wjeżdżają? Dlaczego Pan Dworak zatrzymuje się na środku ronda żeby wpuszczać tych ludzi? Dlaczego nagle wszystkie przepisy ruchu są nieważne? Czyżby Pan Dworak często korzystał z ulicy z prawej i narzeka że musi stać w korku?
większość zachować wspieranych przez Pana Dworaka w tym odcinku powoduje korki i kolizje. Jak ktoś ma pierwszeństwo to ma jechać, a jak ma znak ustąp pierwszeństwa to ma ustąpić. To chyba proste?
Poza tym z tej bocznej ulicy to jakieś stare dziadki jadą? mają miejsca na 3 auta i dalej stoją. to jak chcą to niech stoją. Czemu ja mam stać?
“Dlaczego jadąc po rondzie mam ustępować pierwszeństwa tym co wjeżdżają?”
Nie, nie masz….
“Dlaczego Pan Dworak zatrzymuje się na środku ronda żeby wpuszczać tych ludzi? Dlaczego nagle wszystkie przepisy ruchu są nieważne? Czyżby Pan Dworak często korzystał z ulicy z prawej i narzeka że musi stać w korku?”
Na moje, to chciał tylko pokazać pewne zjawisko jakie tu zachodzi i mu się udało.
Ja zrozumiałem (!)
Zauważ, że większość aut wjeżdżających z ul. Poprzecznej jest tak samo zobowiązanych do ustąpienia pierszeństwa, jak Ci z Olszanickiej… tylko swoją prędkością (i układem drogi) uzurpują sobie prawo do pierszeństwa.
“Na moje, to chciał tylko pokazać pewne zjawisko jakie tu zachodzi i mu się udało.”
zjawisko, że dziadki nie wiedzą do czego służy pedał po prawej? rozumiem, ze wlatywanie na rondo z pełną prędkością jest beee, ale to było 2 przypadki na cały materiał. Reszta to idealne warunki do wjazdu na rondo tylko trzeba umieć używać gazu. Jak ktoś potrzebuje 10 sekund żeby wjechać osobówką na rondo to nie dziwne że ma problemy
Ja bym dodał jeszcze jedno słowo – partnerstwo. Na razie w miarę udaje się je wyegzekwować w zamkach błyskawicznych. W innych sytuacjach, np. jak ta z rondem w Chełmie, niektórzy zachowują się jak onaniści – partnerstwo rozumieją jako zrobienie sobie dobrze.
Na rondzie mamy ustąpić pierwszeństwa tym co już są na rondzie, a nie tym co przestrzeliwują rondo z dużą prędkością jadąc tak jakby przez zwykłe skrzyżowanie z drogą pierwszeństwa.
Już widzę jak nie ustępujesz takiemu.
Przypomniała mi się sytuacja z 2014 roku, kiedy to wjechałem na rondo, a wjeżdżający z lewej strony zapierdaczał i mnie “strąbił”. Ryl jeb..y. Ja już prawie odkręcałem kierownicą w lewo. Jechał za mną i trąbił. Kretyn.
Ale “prawie” robi wielką różnicę. Nie ma znaczenia ile ktoś jechał. Nie wjeżdża się na rondo, jeśli utrudnia się komuś ruch po nim, proste. Jeśli jadąc po rondzie muszę przyhamować, bo ktoś sobie wjechał na rondo to moje święte prawo trąbić.
Z ogólnego opisu luk ja wywnioskowałem że Luk był pierwszy na rondzie, więc jeśli tak było to on ma pełną racje!
Czytaj ze zrozumieniem. Ja już byłem na rondzie. Gość wjeżdżał, ale zapieprzał i w/g niego, miał pierwszeństwo.