Polskie Drogi
|
Menu
Strona główna
PO CO TO WSZYSTKO❓
instagramPD
W MEDIACH
POLITYKA PRYWATNOŚCI
KONTAKT
‹
“Bandytyzm drogowy”
—
Warszafka Po Stolicy #25
›
“Czy my chcemy tych kolizji?”
maj 30 2017
Kategoria:
JEDŹ BEZPIECZNIE
,
OKIEM KAMERY
https://www.youtube.com/watch?v=Ff5ZZnL06ok&feature=youtu.be
do góry
70 komentarzy
do "
“Czy my chcemy tych kolizji?”
"
Janar
pisze:
05/06/2017 o 13:34
Odpowiedz
Report comment
jolo
pisze:
02/06/2017 o 20:10
Odpowiedz
Report comment
jolo
pisze:
02/06/2017 o 20:17
Odpowiedz
Report comment
Krzysztof
pisze:
01/06/2017 o 17:20
Odpowiedz
Report comment
Anonim
pisze:
31/05/2017 o 23:04
Odpowiedz
Report comment
Bobi
pisze:
31/05/2017 o 20:00
Odpowiedz
Report comment
Darek
pisze:
31/05/2017 o 21:27
Odpowiedz
Report comment
Oleksy
pisze:
31/05/2017 o 22:34
Odpowiedz
Report comment
Bobi
pisze:
31/05/2017 o 19:43
Odpowiedz
Report comment
BB
pisze:
31/05/2017 o 16:52
Odpowiedz
Report comment
Bobi
pisze:
31/05/2017 o 19:46
Odpowiedz
Report comment
Tryx
pisze:
31/05/2017 o 16:46
Odpowiedz
Report comment
BB
pisze:
31/05/2017 o 17:07
Odpowiedz
Report comment
Zenek
pisze:
01/06/2017 o 07:51
Odpowiedz
Report comment
BB
pisze:
01/06/2017 o 16:08
Odpowiedz
Report comment
Zenek
pisze:
02/06/2017 o 09:25
Odpowiedz
Report comment
BB
pisze:
02/06/2017 o 15:37
Odpowiedz
Report comment
rrrr
pisze:
31/05/2017 o 16:22
Odpowiedz
Report comment
Rrt
pisze:
01/06/2017 o 21:54
Odpowiedz
Report comment
brek
pisze:
31/05/2017 o 14:10
Odpowiedz
Report comment
Damian
pisze:
31/05/2017 o 13:52
Odpowiedz
Report comment
Lukasz
pisze:
31/05/2017 o 13:37
Odpowiedz
Report comment
Bobi
pisze:
31/05/2017 o 19:50
Odpowiedz
Report comment
Wiktor
pisze:
31/05/2017 o 13:06
Odpowiedz
Report comment
Zenek
pisze:
01/06/2017 o 07:46
Odpowiedz
Report comment
Piotr
pisze:
31/05/2017 o 11:58
Odpowiedz
Report comment
Kamil
pisze:
31/05/2017 o 11:24
Odpowiedz
Report comment
Zenek
pisze:
01/06/2017 o 07:44
Odpowiedz
Report comment
Dzej
pisze:
31/05/2017 o 11:04
Odpowiedz
Report comment
Frydek
pisze:
31/05/2017 o 11:03
Odpowiedz
Report comment
Bobi
pisze:
31/05/2017 o 20:10
Odpowiedz
Report comment
Bartek
pisze:
31/05/2017 o 10:49
Odpowiedz
Report comment
Adam
pisze:
31/05/2017 o 10:41
Odpowiedz
Report comment
ech
pisze:
31/05/2017 o 10:21
Odpowiedz
Report comment
Kingut3k
pisze:
31/05/2017 o 10:17
Odpowiedz
Report comment
vespa crabro
pisze:
31/05/2017 o 10:07
Odpowiedz
Report comment
Nokian
pisze:
31/05/2017 o 09:56
Odpowiedz
Report comment
MR
pisze:
31/05/2017 o 09:42
Odpowiedz
Report comment
B.
pisze:
31/05/2017 o 08:44
Odpowiedz
Report comment
tomi98
pisze:
31/05/2017 o 10:20
Odpowiedz
Report comment
B.
pisze:
31/05/2017 o 11:55
Odpowiedz
Report comment
MrM
pisze:
31/05/2017 o 10:29
Odpowiedz
Report comment
Marcin
pisze:
31/05/2017 o 08:42
Odpowiedz
Report comment
tatar
pisze:
31/05/2017 o 08:19
Odpowiedz
Report comment
Kris
pisze:
31/05/2017 o 06:36
Odpowiedz
Report comment
Kris
pisze:
31/05/2017 o 08:53
Odpowiedz
Report comment
ech
pisze:
31/05/2017 o 10:26
Odpowiedz
Report comment
Kris
pisze:
31/05/2017 o 10:44
Odpowiedz
Report comment
lucypher
pisze:
31/05/2017 o 13:55
Odpowiedz
Report comment
riesling
pisze:
31/05/2017 o 17:59
Odpowiedz
Report comment
szaq
pisze:
31/05/2017 o 21:51
Odpowiedz
Report comment
Darek
pisze:
31/05/2017 o 00:38
Odpowiedz
Report comment
anonim
pisze:
31/05/2017 o 00:12
Odpowiedz
Report comment
xzy
pisze:
31/05/2017 o 08:51
Odpowiedz
Report comment
Taz
pisze:
31/05/2017 o 09:08
Odpowiedz
Report comment
Darek
pisze:
31/05/2017 o 09:38
Odpowiedz
Report comment
ciekawy
pisze:
31/05/2017 o 12:55
Odpowiedz
Report comment
anonim
pisze:
31/05/2017 o 13:24
Odpowiedz
Report comment
Zenek
pisze:
31/05/2017 o 14:22
Odpowiedz
Report comment
Darek
pisze:
31/05/2017 o 15:06
Odpowiedz
Report comment
Zenek
pisze:
01/06/2017 o 07:36
Odpowiedz
Report comment
szaq
pisze:
31/05/2017 o 21:46
Odpowiedz
Report comment
lucypher
pisze:
31/05/2017 o 13:53
Odpowiedz
Report comment
szaq
pisze:
31/05/2017 o 21:41
Odpowiedz
Report comment
ziutek
pisze:
31/05/2017 o 14:48
Odpowiedz
Report comment
szaq
pisze:
31/05/2017 o 21:47
Odpowiedz
Report comment
jam
pisze:
31/05/2017 o 22:44
Odpowiedz
Report comment
ziutek
pisze:
31/05/2017 o 23:40
Odpowiedz
Report comment
Zenek
pisze:
01/06/2017 o 07:37
Odpowiedz
Report comment
tom
pisze:
31/05/2017 o 00:06
Odpowiedz
Report comment
Cancel Reply
Skomentuj...
Imię
Email
Δ
Ostatnie wpisy
Szukaj
lis 16 2023
MOKRA PLAMA
lis 14 2023
ZIELONA REWOLUCJA NA POLSKICH DROGACH
lis 10 2023
ZIELONA KOMUNA DLA DOBRA MATKI ZIEMI
lis 09 2023
Czy dojdzie do potrącenia pieszej?
lis 08 2023
Moment zderzenia ciężarówek koło Miechucina
Kategorie
Kategorie
Wybierz kategorię
AGRESJA (444)
ANKIETY (9)
AQUAPLANING (10)
ARTYKUŁY (23)
AUTOBUSY / BUSY / TROLEJBUSY / CIĘŻAROWE / DOSTAWCZE / ROLNICZE / BUDOWLANE (849)
DACHOWANIA (214)
DROGI SZYBKIEGO RUCHU (162)
HULAJNOGI (11)
JEDŹ BEZPIECZNIE (308)
KAMPANIE SPOŁECZNE (120)
MONITORING (561)
MOTOCYKLIŚCI (401)
O WŁOS (976)
OKIEM KAMERY (1 520)
PIESI (840)
POD WPŁYWEM… (208)
POLSKIE DROGI – ODCINKI (194)
POŚCIGI (45)
POŚLIZGI (526)
POTRĄCENIA (429)
PRZEJAZDY KOLEJOWE / TRAMWAJE (165)
PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH / PRZEJAZDY ROWEROWE (550)
ROWERZYŚCI (366)
ŚMIESZNE (182)
SZERYFOWIE (18)
UPRZYWILEJOWANE (154)
WYMUSZENIA (17)
wyprzedzaczPL (17)
WYPRZEDZANIE (130)
ZWIERZĘTA (93)
Archiwa
Archiwa
Wybierz miesiąc
listopad 2023 (13)
wrzesień 2023 (1)
sierpień 2023 (3)
lipiec 2023 (1)
czerwiec 2023 (3)
kwiecień 2023 (2)
marzec 2023 (3)
luty 2023 (6)
styczeń 2023 (11)
grudzień 2022 (7)
listopad 2022 (8)
październik 2022 (5)
wrzesień 2022 (2)
sierpień 2022 (3)
lipiec 2022 (2)
czerwiec 2022 (8)
maj 2022 (4)
kwiecień 2022 (13)
marzec 2022 (2)
luty 2022 (3)
styczeń 2022 (4)
grudzień 2021 (4)
listopad 2021 (6)
październik 2021 (12)
wrzesień 2021 (14)
sierpień 2021 (10)
lipiec 2021 (18)
czerwiec 2021 (16)
maj 2021 (17)
kwiecień 2021 (16)
marzec 2021 (17)
luty 2021 (31)
styczeń 2021 (21)
grudzień 2020 (30)
listopad 2020 (39)
październik 2020 (36)
wrzesień 2020 (24)
sierpień 2020 (24)
lipiec 2020 (36)
czerwiec 2020 (51)
maj 2020 (27)
kwiecień 2020 (19)
marzec 2020 (33)
luty 2020 (63)
styczeń 2020 (64)
grudzień 2019 (65)
listopad 2019 (76)
październik 2019 (81)
wrzesień 2019 (57)
sierpień 2019 (66)
lipiec 2019 (57)
czerwiec 2019 (49)
maj 2019 (67)
kwiecień 2019 (76)
marzec 2019 (90)
luty 2019 (64)
styczeń 2019 (70)
grudzień 2018 (67)
listopad 2018 (65)
październik 2018 (75)
wrzesień 2018 (79)
sierpień 2018 (74)
lipiec 2018 (63)
czerwiec 2018 (67)
maj 2018 (85)
kwiecień 2018 (79)
marzec 2018 (76)
luty 2018 (66)
styczeń 2018 (63)
grudzień 2017 (76)
listopad 2017 (80)
październik 2017 (91)
wrzesień 2017 (104)
sierpień 2017 (88)
lipiec 2017 (95)
czerwiec 2017 (91)
maj 2017 (94)
kwiecień 2017 (90)
marzec 2017 (80)
luty 2017 (96)
styczeń 2017 (89)
grudzień 2016 (81)
listopad 2016 (68)
październik 2016 (74)
wrzesień 2016 (65)
sierpień 2016 (67)
lipiec 2016 (54)
czerwiec 2016 (55)
maj 2016 (50)
kwiecień 2016 (53)
marzec 2016 (47)
luty 2016 (52)
styczeń 2016 (47)
grudzień 2015 (38)
listopad 2015 (38)
październik 2015 (35)
wrzesień 2015 (34)
sierpień 2015 (35)
lipiec 2015 (55)
czerwiec 2015 (39)
maj 2015 (34)
kwiecień 2015 (32)
marzec 2015 (36)
luty 2015 (34)
styczeń 2015 (37)
grudzień 2014 (34)
listopad 2014 (37)
październik 2014 (23)
wrzesień 2014 (26)
sierpień 2014 (14)
lipiec 2014 (16)
czerwiec 2014 (11)
maj 2014 (27)
Skip to content
Open toolbar
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Zmniejsz tekst
Zmniejsz tekst
Skala szarości
Skala szarości
Wysoki kontrast
Wysoki kontrast
Negatyw
Negatyw
Jasne tło
Jasne tło
Podkreśl linki
Podkreśl linki
Reset
Reset
70 komentarzy do "“Czy my chcemy tych kolizji?”"
Widzę, że Pan Marek to ma dopiero przypadków na drodze niebezpiecznych. Ja nie wiem co on tak przyciąga tych “zamachowców” 😀
Czy tylko mnie ten prowadzący denerwuje?? a zwłaszcza jego piskliwy głos i jego zachowanie??
Kierowca Białego samochodu “miał spory kawałek żeby wyprzedzić” ale Dworak miał za krótko żeby zjechac na prawy pas ??? hhahaha dobry jest
A pan ekspert też lubi sypać lewym pasem.
SORENTO!!! nie zaden “sportidz” …
Odnośnie nie oznakowanych pasów ruchu. Przy wyjeździe z przełączki, w celu zajęcia od razu prawego (bus) pasa do skrętu w prawo, zawsze włącza się prawy kierunkowskaz. Jeżdżąc po Krakowie, tak robię od 20 lat i tak samo robią inni i bardzo dobrze. Wpuszczając kogoś z przełączki, wiem że zamierza tylko przeciąć mój pas, żeby dostać się na prawy. Dworak znowu nie ma racji. A te teksty ” po co ten prawy kierunkowskaz, zamierza jechać pod prąd” są po prostu chore. Dworak na emeryturę.
Dokładnie, we Wrocławiu również wiele osób tak robi, żeby zasygnalizować, że zaraz skręcają w prawo, dzięki czemu jadący główną chętniej ich wpuszczają, bo wiedzą, że oni przecinają ich pas tylko na chwilę. Stojąc w korku i widząc taki kierunkowskaz można nawet zrobić specjalnie dodatkowe miejsce, żeby taki skręcający pojazd się zmieścił.
W Warszawie niestety również ludzie zaczeli tak jeździć. Z dnia na dzień co raz bardziej ten zwyczaj się rozprzestrzenia. Pamiętajmy, że jest to niezgodne z prawem.
No to pan Marek dał popis. Mistrz lewego pasa i do tego szeryf ustawiający innych kierowców, bo więcej jak 140/h jechać na autostradzie nie wolno. Panie Marku nie dybie się na czyjąś wolność zmuszając mnie do jazdy z dozwoloną prędkością blokując lewy pas. Kolejny raz nie zgadzam się z Dworakiem.
Śmiechu warte.
Pan uczy wszystkich przepisów, a sam je łamie. Tłumacząc się lekko mówiąc karkołomnie, szczególnie, że następnie sam sobie zaprzecza.
Skoro kia (i nie jest to kia sportage, tylko kia sorento) wyprzedziła go prawym pasem, to znaczy, że na prawym pasie ZA Panem Dworakiem było sporo miejsca. Równie dużo miejsca na prawym pasie było przed nim. Ergo – należało zjechać na prawy pas, bo tego wymagają od nas przepisy.
Potem Pan Dworak wspomina, że kia wykonała gwałtowny manewr mimo, że miała kawał miejsca do autobusu… No to skoro był tam kawał miejsca, to dlaczego Pan Dworak nie zjechał? Sam przyznaje, że miejsca było sporo, ale w zaparte leci, że nie musiał tego pasa zmieniać.
Ostatnia kwestia.
Kia wykonała manewr gwałtownie, ale z dużą różnicą prędkości. Na tym filmie wyraźnie widać, że Pan Dworak nie musiał ani hamować, ani nawet odbijać w lewo, bo kia i tak zmieściłaby się przed nim.
Jasne, że nie popieram takich manewrów, ale kia postanowiła nauczyć go tego, aby nie jeździł bez potrzeby lewym pasem (co JEST niezgodne z przepisami). A, że akurat kierowca kii trafił na kogoś, kto uczy połowę polskiego internetu przepisów… No cóż. Samo szczęście.
A, że znacznie większy samochód, jadący ze znacznie większą prędkością (kia) była w stanie bez problemu zmienić pas, to jak można oceniać umiejętności jazdy Pana Dworaka, skoro on boi się zmieniać pas na prawy przy jeszcze mniejszej prędkości? Dodatkowo jechał pewnie tym subaru levorgiem, a to auto trzyma się drogi jak wyścigówka. No dajcie spokój… Tłumaczenia są lekko rzecz ujmując bardzo kiepskie.
Proponuję, aby każdy był traktowany równo – mandat dla jednego i drugiego kierowcy. Może i jeden i drugi się czegoś nauczy 🙂
BB. Dworaka coraz częściej dopada demencja starcza. Ciekawe, czy zdałby psychotesty? 🙂
Komentarze pod tym filmem pokazują tylko jedno. W Polsce mandaty za przekroczenie prędkości są dużo za niskie. Wykrywalność tych wykroczeń niewystarczająca.
Przy okazji przypomnę, że nie ma w przepisach regulujących ruch na terenie RP żądnego zapisu, który nakazywałby “zjeżdżanie z drogi” kierowcom przekraczającym dozwoloną prędkość.
Nie ma przepisu nakazującego “zjeżdżanie z drogi” kierowcom przekraczającym dozpwoloną prędkość. Ale są inne przepisy mówiące o tym, że należy jechać prawym pasem jeśli się nie wyprzedza (najogólniej ujmując, w przypadku tego filmu, żeby nie wejść w prawny żargon). Mówiąc inaczej zupełnie nie masz racji. Nie ma znaczenia, czy ktoś kto Cię wyprzedza jedzie przepisowo, czy przekracza prędkość o 100km/h. Jeśli prawy pas jest wolny, powinieneś na niego zjechać, koniec kropka. Przypominam też, że w polskim prawie istnieje takie coś jak nadrzędność przepisów. I tak przykładowo, jeśli ktoś jechał o 50km/h za szybko, a Ty wymusiłeś na nim pierwszeństwo, to zawsze to będzie Twoja wina. Nawet, jeśli udowodnią to, że inny kierowca jechał za szybko – jedyne co się stanie, to wystawienie mandatu dla tego właśnie kierowcy. Winny kolizji ciągle pozostaje ten sam.
Zatem, cytuję: “przy okazji przypomnę”, że aby wypowiadać się na temat przepisów – wypadałoby je znać.
Nie “prawym pasem” tylko “możliwie blisko prawej krawędzi”. Nakaz warunkowy.
A tu warunki nie powalały na gwałtowną zmianę pasa.
“I tak przykładowo, jeśli ktoś jechał o 50km/h za szybko, a Ty wymusiłeś na nim pierwszeństwo, to zawsze to będzie Twoja wina.”
Jesteś pewien?
http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,14602830,Precedensowy_wyrok__Winny__choc_mial_pierwszenstwo.html
http://torun.wyborcza.pl/torun/1,35576,15211210,Skazana__mimo_ze_pijany_zajechal_droge__Zginely_trzy.htm
Wyraźnie napisałem “najogólniej ujmując, w przypadku tego filmu, żeby nie wejść w prawny żargon”.
Odnośnie drugiej kwestii – tak, jestem pewien. Sam linkowałem te przypadki kiedyś w tym serwisie, ale pod filmami, gdzie rażąco przekraczano prędkość.
Te wyroki są precedensowe (to ważne słowo w tym przypadku), ponieważ doszło do rażących nadużyć (prędkość itp.). Od kilku lat takich precedensowych wyroków już praktycznie nie ma, a śledzę temat.
Więc tak, podtrzymuję swoje zdanie. Jeśli samochód będzie jechał 100km/h na drodze o ograniczeniu do 100km/h, i nie ustąpi pierwszeństwa przejazdu na samochodzie jadącym w tym miejscu 150km/h, to kierowca samochodu jadącego 100km/h będzie winien kolizji/wypadku.
Gdyby drugi samochód jechał 250km/h – pewnie sąd zasądziłby inaczej. I bardzo dobrze.
Tkwisz w błędnych przekonaniach.
Sądy również wydają wyroki w przypadku mniejszych naruszeń. Tutaj 55-60 km/h przy ograniczeniu do 50:
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/byly-policjant-skazany-za-potracenie-19-latki-i-ucieczke-z-miejsca-wypadku,509615.html
Na wstępie – W przytoczonym przez Ciebie przykładzie nie ma informacji o tym, że kierowca jechał o 50km/h ZA szybko, tylko, że jechał z prędkością 55-60km/h.
Taka mała, acz istotna różnica…
Odnośnie reszty – chyba dalej nie rozumiesz. Przekroczenie prędkości o 150km/h (jazda z prędkością 300km/h) na drodze o dopuszczalnej prędkości 150km/h to przekroczenie prędkości o 100% względem dopuszczalnej.
Przekroczenie o 50km/h prędkości na ograniczeniu do 50km/h (jazda 100km/h) to również przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 100%.
Ale chyba nie sądzisz, że autora filmu minięto z prędkością 280km/h kią sorento?
Rozchodzi się o przekroczenie prędkości względem prędkości dopuszczalnej.
Jazda powyżej 100km/h w mieście to czysty idiotyzm i bardzo cieszę się, że są takie wyroki.
Ale jazda 180km/h (strzelam) na autostradzie jest idiotyzmem znacznie mniejszym.
Więc dalej podtrzymuje moje zdanie. W przypadku który opisałem, wyrok zostanie zasądzony dokładnie tak jak pisałem wcześniej.
No, dalej, dyskutujmy.
jeżeli zjazd z autostrady nie ma wyznaczonych pasów ruchu ma tylko narysowane linie pobocza, a jest na tyle szeroki że mieszczą się na nim dwa samochody osobowe to mogę wyprzedzić ?
Tak, tylko z lewej strony
Garść suchych faktów:
Kia wyprzedza w 0:38. Pan Dworak dojeżdża do autobusu w 0:50. Czas dojazdu to 12 sekund.
Założenia:
Skoro to autostrada to pan Dworak jedzie przepisowe 140 km/h (38,9 m/s). Autobus około 90 km/h (25 m/s). Różnica prędkości 13,9 m/s. Zakładam, że prędkości nie ulegają zmianie w czasie.
Wnioski:
Odległość pojazdów pana Dworaka i autobusu w 0:38 wynosi około 167m.
Spadek prędkości przez hamowanie pana Dworaka w wyniku zajechania drogi wpływa na zawyżenie odległości pojazdów w obliczeniach.
Hmmm klakson na autostradzie…
Autor nagrania to widać przysłowiowy szeryf który myśli ze funkcja która pełni zwalnia go z uprzejmości na drodze.mial on gdzie zjechać aby przepuscic biały samochód ale przecież jedzie przepisowo to po co dac cos od siebie i zjechać innym przecież on ma racje ale mózgu nie . Zachowuje sie jak burak który widać jeździ jak damski organ
Łukasz. Dobrze prawisz, ale ślepe cielęta i tak dają ci łapkę w dół.
Podpisuję się pod krytyką odnośnie pierwszej sytuacji. Tam było tyle miejsca na prawym pasie że kolumna rządowa w obstawie karetki by się zmieściła a co dopiero Pan Dworak. Kończę wyprzedzanie i wracam na prawy pas, gdy dojeżdżam do następnego pojazdu który chcę wyprzedzić zmieniam na lewy i wyprzedzam. Kia Sportage też słabo się zachowała i tu nie ma co dyskutować ale już to pisałem jeśli choć jedna ze stron zachowuje się tak jak należy to prawdopodobieństwo kolizji/wypadku spada prawie do zera.
Odnośnie tego miejsca:
– kamera samochodowa ma szeroki kąt widzenia, więc optycznie zawyża odległość,
– gdyby p. Dworak nie przyhamował wskutek manewru Kii, wyprzedziłby autobus znacznie szybciej.
Pan Dworak jeździ zgodnie z przepisami ale niezgodnie ze zdrowym rozsądkiem.
No niestety.. Ja również jestem zawiedziony zachowaniem i tłumaczeniem Pana Dworaka w pierwszej sytuacji.. Tak jak pisali przedmówcy. Podważył Pan swój autorytet bardzo bardzo mocno. Tam było tyle miejsca, że mógł Pan zjechać na prawy pas (nawet kilkukrotnie), nie powodując żadnego zagrożenia. Za to stworzył Pan zagrożenie w ruchu drogowym i sam sprowokował niebezpieczną sytuację. Jest ograniczenie prędkości, to siłą chce Pan zmuszać innych kierowców do jego przestrzegania? Pas na prawy należy zmieniać niezwłocznie, a już szczególnie kiedy dojechanie do kolejnego pojazdu zajęło by (na oko) około 15-20 sekund. Po prostu jest mi przykro, na Pańskim miejscu, nie upubliczniał bym tego kompromitującego dla Pana filmu, a tym bardziej nie próbował się w jakikolwiek sposób usprawiedliwiać.
Dworak nie stworzył żadnego zagrożenia, jechał swoim pasem wyprzedzając pojazdy z maksymalną dopuszczalną predkością.
Pokaż przepis nakazujący wprost ustąpienie pojazdowi na tym samym pasie nadjeżdzającemu z tyłu , w dodatku prawdopodobnie z prędkością niedozwoloną.
Przepis o ruchu możliwie blisko prawej krawedzi jezdni nie ma w tym przypadku zastosowania. “Możliwie” nie oznacza “zawsze i bezwarunkowo”. W tym przypadku gwałtowna zmiana pasa ruchu nie jest możliwa (skąd wiadomo, ze nadjezdżający z tyłu bolid też nie zmieni pasa ruchu wyprzedzając po prawej? bezpieczniej pozostać na swoim), więc jechał zgodnie z przepisami.
Chyba nikt z Was nie ma rejestratora trasy. Jeśli macie – sprawdźcie jak odwzorowują one odległości. Zobaczycie wtedy że przerwa pomiędzy autami w którą nie zmieści się nawet rower, na kamerze wygląda jak przestrzeń na autobus.
Pierwsza sytuacja to niestety typowa krakowska przypadłość – obstrukcyjna tępa jazda lewym pasem, często z taką samą prędkością jak pojazdy na prawym. Pan Dworak miał dostatecznie dużo miejsca i czasu ,żeby zjechać na prawy i dać się wyprzedzić tej Kii lewym i wrócić na lewy żeby wyprzedzić autobus. Pianę można bić o zajechanie drogi przez Kię ale Pan Dworak niestety się nie popisał i moim zdaniem nie ma racji. Warto byłoby pokazać dłuższy odcinek filmu z tej jazdy.
Frydek. Dokładnie jak napisałeś. Jestem z Krakowa i tak tu jeżdżą, czego nie pochwalam. Ile razy zwrócę uwagę (klaksonem, słownie na światłach) zawsze mnie zbesztają i nie widzą w tym nic nagannego.
Nie żebym popierał takie zachowania (wyprzedzanie z prawej, zajeżdżanie drogi), ale pan Dworak to widzę kolejny kierowca który potrzebuje 5 km pustego toru na prawym pasie żeby w ogóle rozważyć zjazd na niego. Pozdrawiam.
Z tym wyprzedzaniem na autostradzie to niezła beka 🙂 Pan Dworak miał sporo czasu i miejsca żeby zjechać na prawy pas i spokojnie wrócić na lewy.
“Chętnie bym wysiadł i zapytał tego kierowcę, gdzie jedzie” – mówi p. Dworak. Opowiadać takie rzeczy w programie promującym kulturę na polskich drogach, to co najmniej niefortunny pomysł.
To że się jedzie przepisowo to nie znaczy że się jedzie lewym cały czas bo “wyprzedza” kurde jeżdżę małym autkiem bez szału ale jak wyprzedzam w takiej sytuacji to albo przycisnę więcej albo zjeżdżam za każdym razem i jakoś nie płacze i tu nic jest trudnego ani niebezpiecznego więc nie rozumiem chłopa z programu ? jeśli to jest trudne do wykonywania w aucie to lepiej niech pan się przesiądzie do pksów :/
W momencie obejrzenia filmu z autostrady i wysluchania tlumaczenia, Pan prowadzacy przestal byc dla mnie autorytetem w dziedzinie PoRD, bardzo mi przykro Panie Dworak.
Właśnie Pan Dworak podważył swoją wiarygodność i cały sens tego programu pokazując swoje łamanie przepisów i pokrętne tłumaczenie się… wielka szkoda, że nie zobaczymy samochodu jadącego przed autokarem żeby zobaczyć jakaż to była odległość między nimi. Gdyby tak przeanalizować inne odcinki to spokojnie znalazłyby się analogiczne sytuacje, tyle że na lewym pasie byłby inny kierowca a wtedy Pan Dworak nie pozostawiłby na nim suchej nitki. Niestety ten film to takie małe podsumowanie mentalności prowadzącego.
Czepianie się kierunku Laguny to już przegięcie – jeśli to Dworaka wprowadza w błąd to niech nie jeździ autem.
Pewnie posypią się “miłe” listy i może Dworak wyciągnie jakieś wnioski. O ile w ogóle wróci do sytuacji z autostrady.
“odstęp do autobusu nie był zbyt wielki” .. buahahaha. Co najmniej 250 metrów. Proponuje, żeby Pan Dworak wziął miarkę i zmierzył swoje auto
Mnie zastanawia “kierowca postanowił wyprzedzić mnie z prawej strony, co jest dopuszczalne w Polsce” (1:37). Przecież na drodze o dwóch pasach ruchu w terenie niezabudowanym jest to zabronione? Może mi ktoś wyjaśnić to co ten pan powiedział?
Ustawa Prawo o ruchu drogowym
“10. Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu […]
1) na jezdni jednokierunkowej;
2) na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.”
Dzięki, myślałem że dotyczy to wszystkich dróg (jezdni), a nie tylko dwukierunkowych.
W tym wypadku jak najbardziej dozwolone.
Większość dróg ekspresowych i autostrad w Polsce (jak nie wszystkie) to drogi 2 jezdniowe (czyli odgrodzone od siebie np. pasem zieleni i barierkami). Na takich drogach można wyprzedzać z prawej strony. Oczywiście nie zawsze, są pewne ograniczania jak np. dojeżdżanie do wzniesień czy oznaczone niebezpieczne zakręty.
P. Dworak jako doświadczony kierowca to w dużej mierze mógł przewidzieć te sytuacje i zawczasu ich uniknąć. No ale jak ważniejsze od uniknięcia jest to, że to on jest w prawie, a dodatkowo fajnie jak powstaną nagrania, to mamy co mamy. Ja nie przypominam sobie kiedy ostatnio użyłem klaksonu, nie mam też nagrań. Mam za to na koncie setki tyś. dość dynamicznie przejechanych km i chyba większą jak on dojrzałość bez zapędów moralizatorskich…
największy znawca przepisów okazał się być szeryfem, gratulacje
Na tych zawrotkach to sprawa trochę dyskusyjna. Jest to droga jednokierunkowa, więc skrętu w lewo dokonuje się dojeżdżając do lewej krawędzi jezdni. Nieprawidłowe jest więc skręcanie w lewo z prawego “niewidzialnego pasa”. A co jeśli droga na którą wjeżdżamy nie ma dwóch pasów tylko jeden? Jak wtedy sobie poradzić? Nie można rozpatrywać sytuacji dlatego, że wiemy że jest tam droga o dwóch pasach. Ktoś kto znajdzie się tam pierwszy raz musi wiedzieć jak jechać, a nie nie ma wiedzy ile pasów będzie po skręcie.
Zamiast plusować czy minusować podzielcie się spostrzeżeniami, co Wy uważacie o takiej jeździe wzgledem przepisów o skręcaniu w lewo z lewej bądź prawej krawędzi jezdni.
1. Jeżeli masz dwa wyznaczone pasy do skrętu, to możesz jechać z każdego. To przykład zasady szczegółowej, która zastępuje zasadę ogólną (zasada lewej/prawej krawędzi).
2. Jeżeli masz tylko jeden dozwolony kierunek ruchu, to możesz w nim jechać z każdego pasa – i to jest ten konkretny przypadek wyjazdu z zawrotki. Jeżeli są dwa niewyznaczone pasy (a szerokość jezdni o tym świadczy), to możesz użyć każdego z nich w zgodzie z tą zasadą.
Dzięki za wyjaśnienie. O tym o czym piszesz w punkcie 2 nie słyszałem. Jak dobrze rozumiem, dozwolony jest skręt w lewo od prawej krawędzi drogi jeżeli na skrzyżowaniu dozwolony jest jedynie skręt w lewo. Ok to tu rodzi mi się kolejne pytanie. jeżeli taka szeroka zawrotka łączy się z drogą która ma tylko jeden pas, to który z tych skręcających jadących równolegle ma pierwszeństwo?
Na drodze o dwóch niewyznaczonych pasach ruchu nie możesz wyprzedzać z prawej.
Ale omijać można.
skrętem w lewo od prawej krawędzi drogi sam sobie utrudnisz. zwlaszcza jak ci ktos po lewej stanie!
Pani Dworak, jak się jeździ jak “mistrz lewego pasa”, to takie są efekty. Mamy w Polsce ruch prawostronny. Do autobusu było jeszcze daleko, więc należało zjechać na prawy pas.
Co jak co ale w pierwszej sytuacji to Pan Dworak jednak powinien zjechać na prawy. “Hektar” wolnego miejsca, spokojnie mógł przepuścić kierowcę Kii (czy jak to się odmienia) – a przynajmniej ja puszczam szybsze pojazdy w takich sytuacjach. No ale przyznać trzeba, że manewr białego skrajnie idiotyczny i niepotrzebny. Przy takich prędkościach mały błąd i o ofiary śmiertelne nie trudno.
Popieram. To że jedzie przepisowo, to nie znaczy, że musi jechać cały czas lewym pasem wyprzedzając kolumnę dużych pojazdów, która trzyma od siebie bardzo duże – wg. mnie – odległości. Zanim dojechałby do tego autobusu to spokojnie kilka/kilkanaście sekund by mu to zajęło. To, że ktoś jedzie szybciej i łamie przepisy to inna bajka. Zmusza w ten sposób inne pojazdy do wyprzedzania z prawej strony, co uważam za bardziej niebezpieczne niż zjechanie p. Dworaka na kilka sekund na prawy pas i puszczenie “tych z tyłu”. Nikt nie każe gwałtownie zmieniać pasa przy prędkości 120 / 140 – można było to zrobić płynnie, powoli obserwując w lusterku co się dzieje z tyłu. Samo zachowanie kierowcy z białej Kia niedopuszczalne, mógł zwrócić uwagę w inny sposób. Oglądam sporo programów p. Dworaka, w wielu przypadkach popieram jednak tutaj zabrakło trochę “współpracy” na drodze.
Według tego z mnie uczono to właśnie w pierwszej sytuacji Dworak sam stworzył zagrożenie i nie ważne że jechał z maksymalną przepisową prędkością. Jak ktoś chce jechać szybciej to lepiej zjechać i dać mu wyprzedzać z tej lewej strony, a nie blokować ten lewy pa. Tak jak tutaj zxy zwrócił uwagę wystarczy obserwować drogę w lusterkach i nie miał by żadnego problemu Dworak ze zmianą pasa dużo wcześniej, a na tym urywku nie widać żeby był w czasie wyprzedzania, więc mógł zjechać na prawy pas bez żadnego problemu.
Nie był w trakcie wyprzedzania. Jakby był, to nie mógłby zostać wyprzedzony z prawej strony… 😉
Jeżeli jechal tym lewym pasem z MAKSYMALNĄ DOPUSCZALNĄ PRZEPISAMI prędkością, to dlaczego miał zjeżdżać?
Czy utrudniał w ten sposób ruch komuś PRZEPISOWO JADĄCEMU?
Pokaż mi przepis, który stanowi, że jadąc z maksymalną dopuszczalną prękością nie obowiązuje cię ruch prawostronny.
Pokaż mi przepis, który czyni pojazd przekraczający dopuszczalną prędkość pojazdem uprzywilejowanym na lewym pasie.
Co ma uprzywilejowanie do faktu, że wg polskiego prawa należy jechać prawym pasem, o ile nie wyprzedzamy innych samochodów? Jazda 150 czy 200 metrów za autobusem nie jest wyprzedzaniem.
Według piolskiego prawa po autostradzie nalezy jechać z prędkoscią maksymalną 140 km/h. Gdyby kierowca Kii jechał z tą prędkoscią, do całej sytuacji by nie doszło.
jeśli zaczynam wyprzedzac pojazd z prędkością chociażby o 10 km/h wieksza niz dopuszczalna a jakis pajac w tym czasie dogania mnie z prędkościa 180 km/h to ja nagle nie bede hamowal i spieprzał na prawo bo kozaczyna zapieprza !!!
Od mierzenia prędkości jest Policja a nie twój niehomologowany licznik.
tak “inna bajka to nie problem” !
Niestety kompromitacja Pana Dworaka w tym przypadku. Jeżdżę A4 często, zazwyczaj 150 km/h. Wyprzedzając kolumnę pojazdów lewym pasem cały czas zaglądam na lusterka i gdy widzę za mną kogoś szybszego, to zawsze szukam odpowiedniej luki, aby się schować i go przepuścić. Na tym polega partnerstwo. Od pilnowania prędkości są odpowiednie służby, a nie zwykły kierowca, który ustawi sobie 140 na tempomacie i bawi się w szeryfa.
jeśli zaczynam wyprzedzac pojazd z prędkością chociażby o 10 km/h wieksza niz dopuszczalna a jakis pajac w tym czasie dogania mnie z prędkościa 180 km/h to ja nagle nie bede hamowal i spieprzał na prawo bo kozaczyna zapieprza !!
na filmie Dworak nie zaczyna wyprzedzac zadnego pojazdu tylko jedzie lewym pasem bez powodu – widzisz roznice?
Jeśli widzę kogoś pędzącego 180 km/h w lusterku to nawet nie zaczynam manewru wyprzedzania, tylko czekam aż przejedzie…
Jak jedzie tyle to w lusteku widzisz pustą drogę. Zjeżdżasz na lewy pas i nagle znikąd masz go na zderzaku.
jak on nie mial miejsca zeby na prawy zjechac, to powinien ktos go sprawdzic czy aby problemow ze wzrokiem nie ma.
biały przesadzil to bez watpienia.