Polskie Drogi
|
Menu
Strona główna
PO CO TO WSZYSTKO❓
instagramPD
W MEDIACH
POLITYKA PRYWATNOŚCI
KONTAKT
‹
Ciężarówka w poślizgu
—
wyprzedzaczPL #11
›
Zderzenie z ciężarówką
sie 12 2018
Kategoria:
AUTOBUSY / BUSY / TROLEJBUSY / CIĘŻAROWE / DOSTAWCZE / ROLNICZE / BUDOWLANE
https://youtu.be/TEunxv0Tt7Q?t=18s
do góry
123 komentarze
do "
Zderzenie z ciężarówką
"
Stary Szofer
pisze:
15/08/2018 o 14:51
Odpowiedz
Report comment
Do stary szofer
pisze:
15/08/2018 o 17:00
Odpowiedz
Report comment
Stary Szofer
pisze:
15/08/2018 o 17:42
Odpowiedz
Report comment
Do stary szofer
pisze:
15/08/2018 o 18:04
Odpowiedz
Report comment
Anonim
pisze:
15/08/2018 o 18:10
Odpowiedz
Report comment
Do stary szofer
pisze:
15/08/2018 o 18:11
Odpowiedz
Report comment
Stary Szofer
pisze:
15/08/2018 o 18:58
Odpowiedz
Report comment
wojtek
pisze:
15/08/2018 o 19:56
Odpowiedz
Report comment
wojtek
pisze:
15/08/2018 o 20:18
Odpowiedz
Report comment
Stary Szofer
pisze:
15/08/2018 o 20:40
Do stary szofer
pisze:
15/08/2018 o 20:27
Odpowiedz
Report comment
Do stary szofer
pisze:
15/08/2018 o 20:35
Stary Szofer
pisze:
15/08/2018 o 20:52
okx555
pisze:
15/08/2018 o 22:09
Stary Szofer
pisze:
15/08/2018 o 22:47
okx555
pisze:
16/08/2018 o 09:06
Stary Szofer
pisze:
16/08/2018 o 11:58
okx555
pisze:
16/08/2018 o 21:04
Stary Szofer
pisze:
16/08/2018 o 21:32
Luk997
pisze:
15/08/2018 o 14:46
Odpowiedz
Report comment
Afi
pisze:
15/08/2018 o 08:44
Odpowiedz
Report comment
Stary Szofer
pisze:
12/08/2018 o 21:36
Odpowiedz
Report comment
wojtek
pisze:
13/08/2018 o 00:26
Odpowiedz
Report comment
btm
pisze:
13/08/2018 o 08:11
Odpowiedz
Report comment
Stary Szofer
pisze:
13/08/2018 o 21:06
Odpowiedz
Report comment
wojtek
pisze:
13/08/2018 o 22:02
Odpowiedz
Report comment
wojtek
pisze:
13/08/2018 o 22:04
Odpowiedz
Report comment
Stary Szofer
pisze:
13/08/2018 o 23:47
Odpowiedz
Report comment
wojtek
pisze:
14/08/2018 o 11:22
Odpowiedz
Report comment
Stary Szofer
pisze:
14/08/2018 o 14:20
Odpowiedz
Report comment
wojtek
pisze:
14/08/2018 o 15:57
Odpowiedz
Report comment
Ech
pisze:
14/08/2018 o 17:00
Mi
pisze:
14/08/2018 o 18:25
Stary Szofer
pisze:
14/08/2018 o 19:28
Stary Szofer
pisze:
14/08/2018 o 20:49
wojtek
pisze:
14/08/2018 o 21:04
Stary Szofer
pisze:
14/08/2018 o 22:51
wojtek
pisze:
15/08/2018 o 11:15
wojtek
pisze:
15/08/2018 o 11:30
Ja78
pisze:
15/08/2018 o 11:58
Stary Szofer
pisze:
15/08/2018 o 16:15
Stary Szofer
pisze:
15/08/2018 o 13:09
Odpowiedz
Report comment
Stary Szofer
pisze:
15/08/2018 o 13:12
Odpowiedz
Report comment
Do stary szofer
pisze:
15/08/2018 o 14:51
Do stary szofer
pisze:
15/08/2018 o 14:58
Bobi
pisze:
13/08/2018 o 08:50
Odpowiedz
Report comment
Abc
pisze:
13/08/2018 o 15:17
Odpowiedz
Report comment
Adrian
pisze:
12/08/2018 o 20:59
Odpowiedz
Report comment
rrrr
pisze:
12/08/2018 o 20:37
Odpowiedz
Report comment
Anonim
pisze:
12/08/2018 o 18:59
Odpowiedz
Report comment
Teoriespiskowe
pisze:
12/08/2018 o 16:49
Odpowiedz
Report comment
ZnawcA
pisze:
12/08/2018 o 16:55
Odpowiedz
Report comment
Teoriespiskowe
pisze:
12/08/2018 o 17:01
Odpowiedz
Report comment
Adam Pe.
pisze:
12/08/2018 o 18:55
Odpowiedz
Report comment
Teoriespiskowe
pisze:
12/08/2018 o 23:56
Odpowiedz
Report comment
vrs
pisze:
13/08/2018 o 18:36
Odpowiedz
Report comment
Anonim
pisze:
13/08/2018 o 19:45
Odpowiedz
Report comment
LOL
pisze:
12/08/2018 o 20:57
Odpowiedz
Report comment
crreeyz
pisze:
13/08/2018 o 14:45
Odpowiedz
Report comment
Anonim
pisze:
12/08/2018 o 15:14
Odpowiedz
Report comment
piksel
pisze:
12/08/2018 o 14:45
Odpowiedz
Report comment
krzychu666
pisze:
12/08/2018 o 14:15
Odpowiedz
Report comment
Marek
pisze:
12/08/2018 o 14:34
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
12/08/2018 o 15:07
Odpowiedz
Report comment
jpcker
pisze:
12/08/2018 o 13:08
Odpowiedz
Report comment
jpckerr
pisze:
12/08/2018 o 13:55
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
12/08/2018 o 15:08
Odpowiedz
Report comment
Adam Pe.
pisze:
12/08/2018 o 19:02
Odpowiedz
Report comment
Ernest
pisze:
13/08/2018 o 14:33
Odpowiedz
Report comment
Krzysiek
pisze:
12/08/2018 o 12:58
Odpowiedz
Report comment
Wojtek
pisze:
12/08/2018 o 13:22
Odpowiedz
Report comment
Ja
pisze:
12/08/2018 o 13:26
Odpowiedz
Report comment
Marek
pisze:
12/08/2018 o 14:25
Odpowiedz
Report comment
Miłek
pisze:
12/08/2018 o 12:48
Odpowiedz
Report comment
rusek137
pisze:
12/08/2018 o 12:45
Odpowiedz
Report comment
G
pisze:
12/08/2018 o 12:42
Odpowiedz
Report comment
Bydle
pisze:
12/08/2018 o 12:11
Odpowiedz
Report comment
edek64646578
pisze:
12/08/2018 o 12:19
Odpowiedz
Report comment
edek64646578
pisze:
12/08/2018 o 11:58
Odpowiedz
Report comment
Rafal
pisze:
12/08/2018 o 12:45
Odpowiedz
Report comment
Karol
pisze:
12/08/2018 o 11:56
Odpowiedz
Report comment
Wojtek
pisze:
12/08/2018 o 11:52
Odpowiedz
Report comment
czarek
pisze:
12/08/2018 o 12:41
Odpowiedz
Report comment
Czarek
pisze:
12/08/2018 o 12:43
Odpowiedz
Report comment
Wojtek
pisze:
12/08/2018 o 13:31
Odpowiedz
Report comment
Czarek
pisze:
12/08/2018 o 22:36
Odpowiedz
Report comment
Kierownik
pisze:
12/08/2018 o 11:38
Odpowiedz
Report comment
Czarek
pisze:
12/08/2018 o 13:11
Odpowiedz
Report comment
Dani
pisze:
12/08/2018 o 13:40
Odpowiedz
Report comment
wojtek
pisze:
12/08/2018 o 11:30
Odpowiedz
Report comment
Kudłaty
pisze:
12/08/2018 o 12:02
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
12/08/2018 o 12:13
Odpowiedz
Report comment
WaldeMar
pisze:
12/08/2018 o 12:33
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
12/08/2018 o 13:22
Odpowiedz
Report comment
Mateusz
pisze:
12/08/2018 o 14:07
Odpowiedz
Report comment
halon
pisze:
12/08/2018 o 11:12
Odpowiedz
Report comment
kriss_u
pisze:
12/08/2018 o 11:27
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
12/08/2018 o 12:09
Odpowiedz
Report comment
lol
pisze:
12/08/2018 o 18:24
Odpowiedz
Report comment
Adam
pisze:
12/08/2018 o 11:10
Odpowiedz
Report comment
xxx
pisze:
12/08/2018 o 11:02
Odpowiedz
Report comment
Kierownik
pisze:
12/08/2018 o 11:36
Odpowiedz
Report comment
Zawor
pisze:
12/08/2018 o 11:00
Odpowiedz
Report comment
Ktoś
pisze:
12/08/2018 o 11:06
Odpowiedz
Report comment
Biedroń
pisze:
12/08/2018 o 09:56
Odpowiedz
Report comment
gsxr
pisze:
12/08/2018 o 10:14
Odpowiedz
Report comment
Biedroń
pisze:
12/08/2018 o 10:18
Odpowiedz
Report comment
Michał
pisze:
12/08/2018 o 10:39
Odpowiedz
Report comment
cisters
pisze:
12/08/2018 o 10:49
Odpowiedz
Report comment
Biedroń
pisze:
12/08/2018 o 16:56
Odpowiedz
Report comment
cisters
pisze:
13/08/2018 o 01:01
Odpowiedz
Report comment
Paramedic
pisze:
12/08/2018 o 10:45
Odpowiedz
Report comment
kolomo
pisze:
12/08/2018 o 17:55
Odpowiedz
Report comment
wc
pisze:
12/08/2018 o 09:02
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
12/08/2018 o 09:29
Odpowiedz
Report comment
m4ght
pisze:
12/08/2018 o 12:43
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
12/08/2018 o 13:19
Odpowiedz
Report comment
m4ght
pisze:
12/08/2018 o 23:26
Odpowiedz
Report comment
m4ght
pisze:
12/08/2018 o 12:36
Odpowiedz
Report comment
Zdziś
pisze:
12/08/2018 o 12:59
Odpowiedz
Report comment
m4ght
pisze:
12/08/2018 o 23:30
Odpowiedz
Report comment
Borek
pisze:
12/08/2018 o 13:09
Odpowiedz
Report comment
m4ght
pisze:
12/08/2018 o 23:28
Odpowiedz
Report comment
Cancel Reply
Skomentuj...
Imię
Email
Δ
Ostatnie wpisy
Szukaj
lis 16 2023
MOKRA PLAMA
lis 14 2023
ZIELONA REWOLUCJA NA POLSKICH DROGACH
lis 10 2023
ZIELONA KOMUNA DLA DOBRA MATKI ZIEMI
lis 09 2023
Czy dojdzie do potrącenia pieszej?
lis 08 2023
Moment zderzenia ciężarówek koło Miechucina
Kategorie
Kategorie
Wybierz kategorię
AGRESJA (444)
ANKIETY (9)
AQUAPLANING (10)
ARTYKUŁY (23)
AUTOBUSY / BUSY / TROLEJBUSY / CIĘŻAROWE / DOSTAWCZE / ROLNICZE / BUDOWLANE (849)
DACHOWANIA (214)
DROGI SZYBKIEGO RUCHU (162)
HULAJNOGI (11)
JEDŹ BEZPIECZNIE (308)
KAMPANIE SPOŁECZNE (120)
MONITORING (561)
MOTOCYKLIŚCI (401)
O WŁOS (976)
OKIEM KAMERY (1 520)
PIESI (840)
POD WPŁYWEM… (208)
POLSKIE DROGI – ODCINKI (194)
POŚCIGI (45)
POŚLIZGI (526)
POTRĄCENIA (429)
PRZEJAZDY KOLEJOWE / TRAMWAJE (165)
PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH / PRZEJAZDY ROWEROWE (550)
ROWERZYŚCI (366)
ŚMIESZNE (182)
SZERYFOWIE (18)
UPRZYWILEJOWANE (154)
WYMUSZENIA (17)
wyprzedzaczPL (17)
WYPRZEDZANIE (130)
ZWIERZĘTA (93)
Archiwa
Archiwa
Wybierz miesiąc
listopad 2023 (13)
wrzesień 2023 (1)
sierpień 2023 (3)
lipiec 2023 (1)
czerwiec 2023 (3)
kwiecień 2023 (2)
marzec 2023 (3)
luty 2023 (6)
styczeń 2023 (11)
grudzień 2022 (7)
listopad 2022 (8)
październik 2022 (5)
wrzesień 2022 (2)
sierpień 2022 (3)
lipiec 2022 (2)
czerwiec 2022 (8)
maj 2022 (4)
kwiecień 2022 (13)
marzec 2022 (2)
luty 2022 (3)
styczeń 2022 (4)
grudzień 2021 (4)
listopad 2021 (6)
październik 2021 (12)
wrzesień 2021 (14)
sierpień 2021 (10)
lipiec 2021 (18)
czerwiec 2021 (16)
maj 2021 (17)
kwiecień 2021 (16)
marzec 2021 (17)
luty 2021 (31)
styczeń 2021 (21)
grudzień 2020 (30)
listopad 2020 (39)
październik 2020 (36)
wrzesień 2020 (24)
sierpień 2020 (24)
lipiec 2020 (36)
czerwiec 2020 (51)
maj 2020 (27)
kwiecień 2020 (19)
marzec 2020 (33)
luty 2020 (63)
styczeń 2020 (64)
grudzień 2019 (65)
listopad 2019 (76)
październik 2019 (81)
wrzesień 2019 (57)
sierpień 2019 (66)
lipiec 2019 (57)
czerwiec 2019 (49)
maj 2019 (67)
kwiecień 2019 (76)
marzec 2019 (90)
luty 2019 (64)
styczeń 2019 (70)
grudzień 2018 (67)
listopad 2018 (65)
październik 2018 (75)
wrzesień 2018 (79)
sierpień 2018 (74)
lipiec 2018 (63)
czerwiec 2018 (67)
maj 2018 (85)
kwiecień 2018 (79)
marzec 2018 (76)
luty 2018 (66)
styczeń 2018 (63)
grudzień 2017 (76)
listopad 2017 (80)
październik 2017 (91)
wrzesień 2017 (104)
sierpień 2017 (88)
lipiec 2017 (95)
czerwiec 2017 (91)
maj 2017 (94)
kwiecień 2017 (90)
marzec 2017 (80)
luty 2017 (96)
styczeń 2017 (89)
grudzień 2016 (81)
listopad 2016 (68)
październik 2016 (74)
wrzesień 2016 (65)
sierpień 2016 (67)
lipiec 2016 (54)
czerwiec 2016 (55)
maj 2016 (50)
kwiecień 2016 (53)
marzec 2016 (47)
luty 2016 (52)
styczeń 2016 (47)
grudzień 2015 (38)
listopad 2015 (38)
październik 2015 (35)
wrzesień 2015 (34)
sierpień 2015 (35)
lipiec 2015 (55)
czerwiec 2015 (39)
maj 2015 (34)
kwiecień 2015 (32)
marzec 2015 (36)
luty 2015 (34)
styczeń 2015 (37)
grudzień 2014 (34)
listopad 2014 (37)
październik 2014 (23)
wrzesień 2014 (26)
sierpień 2014 (14)
lipiec 2014 (16)
czerwiec 2014 (11)
maj 2014 (27)
Skip to content
Open toolbar
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Zmniejsz tekst
Zmniejsz tekst
Skala szarości
Skala szarości
Wysoki kontrast
Wysoki kontrast
Negatyw
Negatyw
Jasne tło
Jasne tło
Podkreśl linki
Podkreśl linki
Reset
Reset
123 komentarze do "Zderzenie z ciężarówką"
Dodam jeszcze przykład jak niewiele znaczy kierunkowskaz: jeśli zamierzamy wyjechać z drogi podporządkowanej, a poruszający się drogą z pierwszeństwem włączył kierunkowskaz to teoretycznie mamy prawo wjechać, niemniej jeśli dojdzie do kolizji Policja z automatu wystawia mandat wyjeżdżającemu z podporządkowanej.
Ktoś chyba blokuje możliwość dodania wyroku sądu. Nie potrafię wkleić linka. Wejdź proszę na link do YT podany na tej stronie pod tym filmem i tam ktoś wrzucił link do wyroku sądu z 2013 roku i sąd z tej głosy korzysta .
A ta glosa opisuje wyrok sądu czyli sąd uznał winę w identycznej sytuacji jak w filmie wyżej ,a jak tu chcesz się sprzeczać to wyrok sądu podany na YT zamknie Ci usta
No jest jak pisałem – duużo się jeszcze musicie chłopcy nauczyć! Znalazłem ten wyrok SN
http://www.law.uj.edu.pl/users/kk/czytelnia/md/seminarium/Orzecznictwo%20do%20seminarium,%20dyskusja%20o%20karze%20smierci.doc
Pod tym linkiem jest seria wyroków, ale zacytuję wam najistotniejszy fragment uzasadnienia:
“Ze względu na to, że oba te manewry wykonywane były w tym samym czasie, decydujące było ustalenie, który z kierowców, a obaj byli uprawnieni w tych warunkach drogowych do ich wykonania, jako pierwszy to uczynił. Wtedy bowiem drugi kierowca zobowiązany był do zrezygnowania z wykonania swego manewru, który wówczas, w zasadzie, nieuchronnie musiał doprowadzić do kolizji obu pojazdów.
Jeżeli pokrzywdzony, jak to wynika nie tylko z jego zeznań, a co ustalają Sądy obu instancji, z zamiarem wykonania manewru skrętu w lewo, w tym wypadku, poza skrzyżowaniem, zmniejszył prędkość, zjechał ku osi jezdni i włączył właściwy kierunkowskaz, to przed wjechaniem na lewy pas jezdni zobowiązany był się upewnić się także, spoglądając w lusterka wsteczne, czy na tym pasie nie jest wykonywany manewr wyprzedzania przez inny pojazd tak, by przejechanie przez lewy pas jezdni w sposób bezpieczny było możliwe. Wtedy należało zrezygnować z wykonania skrętu w lewo, swój pojazd zatrzymać, do momentu gdy wyprzedzający (omijający) zakończy wykonywanie manewru.”
W uzasadnieniu, do tegoż wyroku SN jest napisane to samo co ja napisałem na tym forum gdy niejaki Wojtuś pytał jak należy wykonać manewr zjechania w lewo z drogi! TO SAMO!!! żeby nie było zacytuję:
Pytasz jak prawidłowo wykonać taki manewr? Po pierwsze dużo wcześniej zmniejszyć prędkość, tak by ewentualne zatrzymanie się nie doprowadziło do kolizji. Patrzeć w lusterko i dużo wcześniej włączyć kierunkowskaz, jeśli w lusterku zobaczymy, iż ktoś z zamiarem wyprzedzania wjechał już na lewy pas, zatrzymujemy się, czekamy aż lewy pas będzie wolny i zjeżdżamy w drogę gruntową.
Czy jeszcze macie jakieś wątpliwości chłopcy?
Z jednym się zgadzam. Ten co pierwszy zasygnalizuje zamiar zmiany kierunku jazdy ma pierwszeństwo czyli jeżeli ciężarówką miała wcześniej kierunkowskaz to miała pierwszeństwo przed tym co rozpoczął manewr wyprzedzaniajako drugi sygnalizując zamiar wykonania danego manewru. Cieszę się , że w końcu się zgadzamy I przeczytaj sobie wyrok sądu , który jest na YT , a nie mogę go wkleić. I napisz co myślisz .
Tu masz treść orzeczenia sądu w sprawie skrętu na posesję i winy wyprzedzającego w sytuacji jak z filmu.
Sygn. akt IIW 1980/13
UZASADNIENIE
W oparciu o całokształt materiału dowodowego, ujawnionego w niniejszej sprawie Sąd ustalił następujący stan faktyczny.
W dniu 25 lipca 2013r. obwiniony T. S. (1) jechał samochodem marki O. w K. ulicą (…) w kierunku J.. Około godziny 9.50 oskarżyciel posiłkowy P. K. (1), jadący w tym samym kierunku tą samą drogą samochodem marki H., zaczął manewr wyprzedzania samochodu, który był bezpośrednio za samochodem obwinionego, a następnie kontynuował ten manewr, chcąc wyprzedzić następny samochód. Podczas tego wyprzedzania obwiniony chciał wjechać we wjazd do posesji przy ulicy (…) po lewej stronie z jego punktu widzenia. W tym celu włączył kierunkowskaz i zaczął skręcać w lewo. Nie jest wykluczone, że T. S. nie obserwował dokładnie drogi na przeciwległym pasie z tyłu siebie w czasie podejmowania manewru skrętu. P. K. zauważył lewy kierunkowskaz tego samochodu, jednak założył, że jego kierowca zamierza wyprzedzać następny samochód i nie spodziewając się niebezpieczeństwa kontynuował wyprzedzanie. W wyniku jednoczesnego wykonywania manewrów przez obu kierowców doszło do zderzenia obu pojazdów (K. 6, 7-8, 9, 13v-14, 15v-16, 18, 56-61, 64-66).
Obwiniony nie przyznał się do spowodowania kolizji. Wyjaśnił, że przed skrętem dobrze sprawdził przestrzeń za sobą na przeciwnym pasie ruchu i z odpowiednim wyprzedzeniem włączył kierunkowskaz. Miał zacząć skręcanie dopiero po upewnieniu się, że nie jest wyprzedzany (K. 18, 64).
Ustalając stan faktyczny Sąd oparł się na wyjaśnieniach obwinionego i zeznaniach świadków, które były ze sobą zgodne w zakresie istotnym dla ustalenia przebiegu zdarzenia i określenia kwestii sprawstwa. Właściwie stan faktyczny nie budził wątpliwości, a rozbieżności w stanowiskach stron dotyczyły jedynie prawnej oceny zachowań obu kierujących. P. K. przyznał, że widział lewy kierunkowskaz w samochodzie obwinionego, a mimo to kontynuował wyprzedzanie (K. 13v, 65). Sygnalizowanie skrętu przez obwinionego uznać zatem należy za niewątpliwe, skoro oprócz niego i świadka będącego wówczas jego pasażerem, przyznał to też jego przeciwnik procesowy, który mógłby mieć interes w wykazaniu niewłączenia tego sygnału. Należy też uznać, że obwiniony obserwował to, czy nie jest wyprzedzany w czasie wykonywania skrętu. On i jego pasażer zgodnie stwierdzili, że takie spojrzenie w boczne lusterko na pewno nastąpiło (K. 15v, 64, 65) i wobec braku dowodu przeciwnego pozostaje przyjąć, że rzeczywiście tak się stało. Być może nastąpiło to równocześnie z rozpoczęciem wyprzedzania przez P. K. i przez to manewr tego ostatniego nie został zauważony. Poza tym, nieracjonalne byłoby przyjęcie, że obwiniony celowo zajechałby drogę oskarżycielowi posiłkowemu, narażając się na poważne skutki zdarzenia drogowego. Mogła wystąpić najwyżej nieuwaga, polegająca np. na niedostatecznie długim obserwowaniu drogi z tyłu i niezorientowaniu się, że jednak ktoś zaczął wyprzedzanie.
Nawet jednak gdyby obwiniony nie sprawdził tego, czy jest wyprzedzany podczas wykonywania manewru skrętu nie naruszyłby zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Obaj kierowcy przy wykonywaniu swoich manewrów byli zobowiązani do przestrzegania konkretnych zasad bezpieczeństwa. P. K. podczas wyprzedzania obowiązały zasady określone w art. 24 ustawy prawo o ruchu drogowym ( (…)). Przed wyprzedzaniem był zobowiązany m.in. upewnić się, czy ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu (ust. 1 pkt 1) oraz że kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu (ust. 1 pkt 3). Natomiast T. S., zgodnie z art. 22 (…) chcąc zmienić kierunek jazdy był zobowiązany, przy zachowaniu szczególnej ostrożności (ust. 1), zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku (ust. 5). Trzeba tu odróżnić zmianę kierunku jazdy od zmiany pasa ruchu. Zmiana pasa ruchu polega na opuszczeniu dotychczas zajmowanego pasa, zjechanie na pas poboczny i kontynuowanie jazdy w tym samym kierunku na tym równoległym pasie, co może nastąpić przy co najmniej dwóch pasach w tym samym kierunku. Zmiana kierunku ruchu polega na kontynuowaniu jazdy w innym niż dotychczasowy w wyniku skręcenia w prawo, w lewo lub na zawracaniu. Skręcający jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu z przeciwnego kierunku po pasie ruchu, który zamierza przejechać, co następuje przy skręcaniu w lewo. Inna jest jednak sytuacja prawna jadącego po sąsiednim pasie w tym samym kierunku, np. podczas bycia przez niego wyprzedzanym. W poprzednim stanie prawnym według art. 19 ust. 1 (…) z 01.02.1983r. kierujący pojazdem mógł zmienić kierunek jazdy, podobnie jak pas ruchu, pod warunkiem że nie spowoduje to zajechania drogi innym kierującym niezależnie od tego, z którego kierunku nadjeżdżali. Aktualna ustawa w art. 22 ust. 1 przewiduje taki obowiązek tylko wobec zmieniające pas ruchu, ale nie wobec zmieniającego kierunek jazdy. Wykładnia historyczna z zastosowaniem zasada racjonalnego ustawodawcy nakazuje przyjąć, że zrezygnowano zatem z takiego obowiązku wobec zmieniającego kierunek jazdy. Oznacza to, niezależnie od dyskusyjności takiego rozwiązania, że w obecnym stanie prawnym kierujący pojazdem skręcający w lewo, jak obwiniony, nie ma obowiązku sprawdzać, czy jest wyprzedzany (R. A. Stefański Prawo o ruchu drogowym. Komentarz Warszawa 2008, s. 262-269 z powołanym tam orzecznictwem i literaturą). Mógłby naruszyć zasady bezpieczeństwa, gdyby nie sygnalizował zamiaru skrętu, naruszając bezpośrednio przepis, albo gdyby celowo zderzył się z wyprzedzającym go samochodem, co należy w tym wypadku wykluczyć. Nawet zatem gdyby zaczął skręcać, nie obserwując czy jest wyprzedzany nie naruszyłby aktualnych obowiązków ustawowych związanych z tym manewrem, a w konsekwencji nie popełniłby wykroczenia spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, opisanego w art. 86 § 1kw.
Powyższe dowody i argumenty prowadzą do wniosku, że obwiniony nie naruszył zasad bezpieczeństwa i nie spowodował swoimi błędami zaistniałej kolizji drogowej. Ze wskazanych powyżej powodów Sąd, nie dopatrując się w zachowaniu obwinionego znamion wykroczenia, uniewinnił go od popełnienia zarzucanego mu czynu na podstawie art. 5 § 1 pkt 2 kpw. Wobec uniewinnienia zgodnie z art. 118 § 2 kpw koszta postępowania ponosi w całości Skarb Państwa.
Mając na uwadze powyższe Sąd orzekł jak w sentencji.
Sędzia
Ten anonim powyżej to ja tylko źle mi się nacisło.
Wyrok który wkleiłeś, powiela argumentację prawną z glosy, jest natomiast ewidentnie sprzeczny z uzasadnieniem jakie cytuję z wyroku SN. Dlaczego to możliwe? Patrząc po datach proces odbywał się już w trybie kontradyktoryjnym, więc jeśli prokurator i oskarżyciel posiłkowy nie powołali się na ww. wyrok sądu najwyższego, a obrońcy przytoczyli argumentację jak w uzasadnieniu, to Sąd musiał wydać takie orzeczenie – z treści wynika, iż był to Sąd Okręgowy, czyli Policja, prokurator Sąd Rejonowy byli zdania, iż winnym jest zjeżdżający z drogi.
Z treści uzasadnienia wynika, iż sąd sam ma wątpliwości “niezależnie od dyskusyjności takiego rozwiązania” – o co chodzi? W poprzedniej ustawie był zapisany obowiązek dla zjeżdżającego z drogi ustąpienia pierwszeństwa wyprzedzającemu, w nowelizacji, najprawdopodobniej na skutek pomyłki te słowa zniknęły, ale sąd przyjął że skoro ustawodawca słowa usunoł, to zrobił to celowo, SN jak widać był innego zdania…
Sprawa na ktora sie powołujesz miala miejsce w 1991 roku i jej wyrok jest sprzeczny z tym co ja wklejalem, tylko ze mój jest z 2003 roku a w tym czasie mogly sie przepisy zmienic. Dlatego tez uwazam Twoja argumentacje za błedną.
“Jest to jednak w chwili obecnej już niemożliwe. Zachowanie oskarżonego miało miejsce w dniu 19 maja 1991 r., a postępowanie karne w tej sprawie zostało wszczęte w dniu 20 maja 1991 r.”
No i ta sprawa ja widac nie byla rzetelnie zbadana. To co Ty wkleiles poprzedzone jest:
“Ze względu na to, że oba te manewry wykonywane były w tym samym czasie, decydujšce było ustalenie, który z kierowców, a obaj byli uprawnieni w tych warunkach drogowych do ich wykonania, jako pierwszy to uczynił. Wtedy bowiem drugi kierowca zobowišzany był do zrezygnowania z wykonania swego manewru, który wówczas, w zasadzie, nieuchronnie musiał doprowadzić do kolizji obu pojazdów.
Jeżeli pokrzywdzony, jak to wynika nie tylko z jego zeznań, a co ustalajš Sšdy obu instancji, z zamiarem wykonania manewru skrętu w lewo, w tym wypadku, poza skrzyżowaniem, zmniejszył prędkoć, zjechał ku osi jezdni i włšczył właciwy kierunkowskaz, to przed wjechaniem na lewy pas jezdni zobowišzany był się upewnić się także, spoglšdajšc w lusterka wsteczne, czy na tym pasie nie jest wykonywany manewr wyprzedzania przez inny pojazd tak, by przejechanie przez lewy pas jezdni w sposób bezpieczny było możliwe. Wtedy należało zrezygnować z wykonania skrętu w lewo, swój pojazd zatrzymać, do momentu gdy wyprzedzajšcy (omijajšcy) zakończy wykonywanie manewru.
Z tego samego punktu widzenia należało ocenić manewr wyprzedzania”
Natomiast potem jest:”Jeżeli bowiem w tym momencie pierwszy wyprzedzany pojazd miał już włšczony kierunkowskaz, to oskarżony powinien zrezygnować z wyprzedzania i przede wszystkim wrócić na prawy pas ruchu i zmniejszyć prędkoć albo nawet poruszajšc się dalej lewym pasem ruchu zmniejszyć prędkoć tak, by manewr skrętu w lewo został wykonany albo zatrzymać pojazd, by umożliwić wykonanie manewru skrętu w lewo.”
Na jakiej podstawie wybrales to pierwsze a nie to drugie, oba sa w tym samym uzasadnieniu. Wydaje mi sie ze sa to gdybania sedziego jak poprawanie nalezalo sprawe rozeznac, bo proces skonczyl sie umozeniem.
Wojtuś, ja już wystarczającą wiele razy analizowałem Twoje wywody i wykazywałem Ci szkolne błędy, już mi się nie chce bawić w nauczyciela i porządkować Twoją nieskoordynowaną argumentację, po raz kolejny wskazywać, co pominąłeś, a co nad interpretujesz. Tyle błędów które Ci udowodniłem wystarczy.
Cytat , który podałeś ” niezależnie od dyskusyjnosci takiego rozwiązania” to akurat było napisane w głosie więc nie są słowa sądu , który orzekał w tej sprawie , tylko powołał się na cały tekst głosy .
A co do błędu w ustawie o bezwarunkowym ustąpieniu pierwszeństwa zniknął raczej nie bez przyczyny wg mnie , zniknął żeby rolnik mógł wjechać na pole nie narażając się na to , że komuś wymusił. Jeden z możliwych powodów usunięcia zapisu z ustawy.
Chodzi mi o to , że zapis o bezwzględnym nakazie ustąpienia pierwszeństwa wyprzedzającym nie był usunięty przez pomyłkę. Wg mnie zapis ten był usunięty świadomie i bardzo dobrze, że zniknął. Poprawiam się , bo pisze na telefonie i poprzedni wpis mógł byc nie zrozumiały.
Cytat jest z wyroku, glosa była pisana później. Na to, że ta zmiana w nowelizacji nie była celowa, wskazuje fakt, iż zgodnie zasadami poprawnej legislacji, wprowadzając zmianę należało to zapisać czytelnie i jednoznacznie, np. “pojazd który rozpoczął wyprzedzanie widząc iż pojazd na prawym pasie włączył lewy kierunkowskaz ma obowiązek zwolnić i przerwać manewr wyprzedzania” – wtedy nie było by dyskusji! Obecnie stan prawny przyznaję jest cośkolwiek zagmatwany, ale uparcie bronie mojej wykładni i sądzę że przekonał bym sędziego (a przekonałem nie jednego) iż przeciwna wykładnia prowadzi do chaosu już o tym pisałem: jesteś na lewym pasie wyprzedzasz samochód na prawym włącza lewy kierunkowskaz co może oznaczać dwie rzeczy: zamiar zjechania z drogi i zamiar wyprzedzania. W przypadku wyprzedzania sprawa jest jasna: nie ma prawa go rozpocząć dopóki ja go nie skończę wyprzedzać, ale jak mam zrealizować moje prawo jeśli równie dobrze on może sygnalizować zamiar zjechania z drogi w lewo, a wtedy wedle moich oponentów mam mu ustąpić pierwszeństwa? i to rozumowanie wskazuje iż zakładając racjonalne myślenie ustawodawcy należny przyjąć, iż nowelizując przepis nie chciał wprowadzić chaosu na drogach
Akurat już jest to opisane jeszcze bardziej czytelnie i jednoznacznie niż “pojazd który rozpoczął wyprzedzanie widząc iż pojazd na prawym pasie włączył lewy kierunkowskaz ma obowiązek zwolnić i przerwać manewr wyprzedzania”
a mianowicie:
5. Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się tylko z jego prawej strony.
do okx555 – jak ja lubię, kiedy ktoś z obszernej dyskusji wyrwie sobie kilka zdań i polemizuje, choć argumenty które podnosi były już omawiane! Tak w skrócie: gdy ktoś włącza lewy kierunkowskaz przed skrzyżowaniem, to wiadomo co sygnalizuje, ale gdy go włącza na drodze? Sygnalizuje zamiar zjazdu z drogi w lewo, czy zamiar wyprzedzania? Wyprzedzający ma zjechać na prawy pas “by sygnalizującego zamiar skrętu wyprzedzić z prawej strony”, czy kontynuować wyprzedzanie gdyż samochód na prawym pasie nie może rozpocząć wyprzedzania gdy sam jest wyprzedzany? Czy ten przepis który mówi o “zamiarze skrętu” można odnosić do sytuacji poza skrzyżowaniem?
Ktos kto chce rozpoczac wyprzedzanie nie moze wlaczyc kierunek kiedy jest wyprzedzany.
Art. 24. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany “przed” wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy:
2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania;
Gdyby ciezarowka chcia kogos wyprzedzic to musial by zobaczyc czy nie jest wyprzedzany i wtedy by kierunku nie wlaczyla, ale przy skrecie w lewo nie musi sie orientowac zgodnie z przepisami, pewnie dlatego ze skreca sie w lewo z mala predkoscia.
Pozatym jest przepis:
3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.
Wiec jak osobowka sie upenila ze przed wyprzedzeniem autobusu ze tir nie chce skrecać w lewo?, przeciez go nie widzial za bardzo, upewnil sie tylko odnosnie autobusu, wiec zgodnie z tym przepisem, jak dojezdzal do ciezarowki powinien sie rowniez upewnic czy moze kontynuowac wyprzedzanie, czego nie zrobil.
Kolejny naiwny. Owszem “przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania ma sprawdzić…” , ale włączenie migacza, to nie rozpoczęcie manewru, tylko “sygnalizowanie zamiaru” – gdzie jest napisane w PRD, że mam sprawdzić czy ktoś mnie nie wyprzedza zanim zacznę sygnalizować zamiar? Wykładnia rozszerzająca jest wyrżnie w doktrynie zabroniona!
Stwierdziles wczesniej ze “Czy ten przepis który mówi o “zamiarze skrętu” można odnosić do sytuacji poza skrzyżowaniem?”. Jezeli ten przepis stwierdza zakaz wyprzedzania to wydaje mi sie ze anulowac go w pewnych sytuacjach moze inny przepis. Natomist Ty z zyciowej sytuacji dwuznacznosci kierunkowskazu na szosie wywnioskowales ze ten przepis dziala tylko na skrzyzowaniu. Z Twojego toku myslenia wynika jak by auto bylo wyposazone w dwa swiatla jedno od wyprzedzania a drugie od skretu w lewo to wtedy ten przepis by dzialal takze poza skrzyzowaniem. Wydaje mi sie ze przepis moze byc odwolany przepisem a nie tym ze na drodze cos jest dwuznacze.
A prawda jest ze taka sytuacja jest dwuznaczna jak ktos wrzuca kierunek co bedzie robil, ale z sytuacji na drodze mozna wywnioskowac co bedzie robil i z jego predkosci, oraz tego czy zwalnia a niedaleko jest mostek.
Rownie dobrze kierunek moze oznaczac zawracanie, ale czy z tego powodu pewne przepisy maja byc niestosowane.
Prawo powinno być jednoznaczne, niestety w tym przypadku nie jest. W literaturze możemy znaleźć liczne spory, sądy nie wykształciły w tej sprawie jednolitego orzecznictwa, stąd nie oczekuj prostej wykładni. Gdy przepisy nie są jednoznaczne należy stosować “domniemanie racjonalnego myślenia ustawodawcy” w glosie autor stoi na stanowisku, iż skoro był przepis nakazujący ustąpienie pierwszeństwa, a ustawodawca go usunął, to znaczy, iż to pierwszeństwo cofnął. Ja podważam takie rozumowanie, twierdząc, iż po pierwsze gdyby chciał zmienić zasady pierwszeństwa, to zgodnie z regułami poprawnej legislacji napisał by to jednoznacznie, a po drugie przyjęcie wykładni z glosy prowadzi do opisanego prze zemnie chaosu. Orientowanie się w tak zasadniczej sprawie jaką jest ustąpienie pierwszeństwa na podstawie “zwolnił nie zwolnił” jest nie do przyjęcia, bo to są kwestie płynne a nie jednoznaczne reguły. Masz zrozumiałe wątpliwości “czy można wyłączyć działanie przepisu?” i odpowiedź musi być oczywiście nie, natomiast można zastanawiać się czy z treści przepisu takie ograniczenie nie wynika. Przepis mówi o skręcającym w słowniczku ustawy to pojęcie nie jest zdefiniowane, pozostaje więc logika i w ojej ocenie o skręcaniu można mówić gdy istnieje skrzyżowanie – wjeżdżający na posesję, w drogę gruntową itp. nie skręca, on wyłącza się z ruchu, ktoś kto skręca nadal pozostaje uczestnikiem ruchu drogowego. Logika wskazuje, iż przepis o wyprzedzaniu z prawej pojazdu sygnalizującego zamiar skrętu w lewo ma sens na skrzyżowaniu, a nie poza nim, co znowu odwołując się do zasady racjonalnego myślenia ustawodawcy wskazuje, iż moja interpretacja przepisu jest prawidłowa.
Ludzie ręce opadaja, jak sie czyta że to wina osobòwki, na filmie nie widac nic co zakazywało by manewru wyprzedania, widoczność idealna, aż tu nagle bandyta drogowy postanawia skręcić sobie w lewo o mało nie zabijając prawidłowo jadących osobòwką ludzi, najbardziej tu wszystkich różni to czy ciężarówka miała włączony kierunkowskaz czy nie, a doczego uprawnia włączony kierunkowskaz? A no tylko i wyłącznie do poinformowania innych uczestników ruchu o zamiarze skrętu (po upewnieniu się że manewr nie zagraża zyciu i zdrowiu innych uczestników ruchu drogowego) a nie o prawie do wymuszenia pierwszeństwa na prawidłowo jadącym samochodzie. Wina tylko i wyłącznie ciężarowego samochodu.
Wina duzego. Dlaczego? Ano dlatego, ze przed skretem w lewo nalezy sie upewnic czy nikt nas nie wyprzedza. I tyle. Sam mialem kiedys taka sytuacje wyprzedzajac ciagnik rolniczy z przyczepa. Policja uznala wine kierujacego ciagnikiem wlasnie z tego wzgledu ze nie zachowal ostroznosci i nie upewnil sie czy nie jest wyprzedzany. Zdecydowalo o tym to ze gdy on zaczal skrecac ja bylem juz na wysokosci jego kabiny wiec moj manewr juz trwal gdy on rozpoczal swoj.
Spróbuję wytłumaczyć dlaczego winnym jest kierowca ciężarówki. Muszę zaczać od końca: otóż dlaczego skręcający na skrzyżowaniu w lewo nie ma obowiązku sprawdzić czy ktoś go nie wyprzedza z lewej strony? Ano tylko dlatego, iż wyprzedzanie na skrzyżowaniu jest zabronione, a zatem, ma prawo zakładać (zgodnie z zasadą ograniczonego zaufania) iż inni przestrzegają tegoż zakazu. To jest jedyny powód. Na filmie nie było skrzyżowania, nie było zakazu wyprzedzania, zatem kierowca ciężarówki, przed zjazdem na lewy pas miał obowiązek sprawdzić, czy na tym pasie ktoś już nie rozpoczął manewru wyprzedzania.
Ale sobie wymysliles teorie:
art 24, ust: 5. Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się tylko z jego prawej strony.
Art. 22. o ruchu drog.
Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
1.
Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
2.
Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
1)
do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w prawo;
2)
do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.
4.
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.
5.
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Owszem, ale “zamiar skrętu” można sygnalizować wyłącznie na skrzyżowaniu! Gdy nie ma skrzyżowania migacz oznacza zamiar zmiany pasa ruchu.
Stary Szofer, Ty na powaznie o tym skrzyzowaniu? A co mam zrobic jak chce zjechac w lewo na mostek, zatrzymuje sie i co dalej? bez kierunku skrecam. Widze ze te kawaly ze sie szwagier umówil z kims tam ze beda jechac na czerwonym, to poczesci sa prawdziwe.
zaraz pewnie powiesz ze jak stoje przed skretem na mostek z migaczem, to tak na prawde chce zmienic pas ruchu, tak by poprzec Twoja teorie. Podrzuc w takim razie gdzie tak w ustawie jest napisane.
Wojtek, Ty naprawdę nie przeczytałeś definicji skrzyżowania w PRD? Naprawdę jesteś tak mało loCztny, że do każdego manewru musisz mieć szczegółowy przepis? Czasem trzeba troszeczkę pomyśleć! Spróbuję tę kwestię jeszcze bardziej łopatologicznie wytłumaczyć: gdy mamy skrzyżowanie sprawa jest w miarę prosta – obowiązuje (z pewnymi wyjątkami) zakaz wyprzedzania, więc włączony lewy kierunkowskaz może oznaczać jedynie sygnalizowanie zamiaru skrętu w lewo, na wypadek ww. wyjątków (skrzyżowanie o ruchu kierowanym) wprowadzono przepis, iż sygnalizującego zamiar skrętu w lewo można wyprzedzać tylko z prawej strony. Teraz mamy szosę (w świetle definicji skrzyżowania tam była tylko szosa) co więc oznacza migacz? zamiar wjazdu na lewy pas! Ale przed wjazdem na lewy pas kierowca ciężarówki powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu osobówce która już się na tym pasie znajdowała! Zauważ, że gdyby tam były dwa pasy do jazdy na wprost, to też mielibyśmy do czynienia z manewrem wyprzedzania, ale jakoś nikt by nie przypisywał winy kierowcy osobówki i wszyscy byli by przekonani, iż ciężarówka zmieniała pas…
Pytasz jak prawidłowo wykonać taki manewr? Po pierwsze dużo wcześniej zmniejszyć prędkość, tak by ewentualne zatrzymanie się nie doprowadziło do kolizji. Patrzeć w lusterko i dużo wcześniej włączyć kierunkowskaz, jeśli w lusterku zobaczymy, iż ktoś z zamiarem wyprzedzania wjechał już na lewy pas, zatrzymujemy się, czekamy aż lewy pas będzie wolny i zjeżdżamy w drogę gruntową.
Jesli chodzi o dwa pasy, no to jasne ze winna ciezarowka by byla, bo zeby skrecic w lewo trzeba to zrobic ze skrajnego lewego pasa.
co do tego “Pytasz jak prawidłowo wykonać taki manewr? Po pierwsze dużo wcześniej zmniejszyć prędkość, tak by ewentualne zatrzymanie się nie doprowadziło do kolizji. Patrzeć w lusterko i dużo wcześniej włączyć kierunkowskaz, jeśli w lusterku zobaczymy, iż ktoś z zamiarem wyprzedzania wjechał już na lewy pas, zatrzymujemy się, czekamy aż lewy pas będzie wolny i zjeżdżamy w drogę gruntową.” No to taki gosc co mnie wtedy wyprzedzi zlamie przepis 5. czyli e auto skrecajace w lewo mozna z prawej wyprzedzic tylko. Takich rzeczy ze mam patrzec w lusterko przy skrecie nie wymagaja przepisy.
Widze ze wymysliles sobie ze skret w lewo to zmiana pasa ruchu na lewy. Szkoda gadac z Tobą.
Jak Ci brakuje argumentów, a nie masz klasy by się do tego przyznać, to pisz sobie “Szkoda gadac z Tobą” – pisze nie tylko dla Ciebie, ale i dla tych co to czytają. To Ty wymyśliłeś sobie, że w miejscu gdzie nie ma skrzyżowania, można wykonywać manewr skręcania! I to jeszcze rzekomo nie musisz patrzeć w lusterko? Jak to powiesz w Sądzie, to Ci chyba prawko zabiorą… W tym miejscu każdy ma prawo wyprzedzać, a Ty zmieniając kierunek ruchu masz obowiązek zachować szczególną ostrożność i Twoim zdaniem nie musisz sprawdzić, czy właśnie ktoś Cię nie wyprzedza? Naprawdę oddaj prawko, bo stwarzasz zagrożenie na drodze! Nie sprawdzać, czy ktoś Cię nie wyprzedza, przy skręcie w lewo możesz wyłącznie na skrzyżowaniu, bo tam wyprzedzanie jest zabronione. Poza skrzyżowaniem masz obowiązek sprawdzić, czy ktoś zgodnie z PRD nie rozpoczął manewru wyprzedzania, bo ma prawo taki manewr wykonywać, a Ty masz obowiązek się z tym liczyć.
W takim razie powiedz mi królu złoty skoro na skrzyzowaniue pkt 5. czyli ” Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się tylko z jego prawej strony” nie obowiazuje no bo jest przepis ze na skrzyzwaniu nie mozna wyprzedzac, to gdzie w takim razie ten przepis obowiazuje??, podaj taką sytuacje ?? bo z tego co Ty mowisz to nigdzie. A co do prd, to miales na dole tutaj w komentarzach wyrok sądu ktory stwierdził :
Myślącym inaczej polecam lekturę sprawy sądowej :jest to Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Karna z dnia 1 grudnia 2005 r. III KK 151/05
Teza
Wymóg zachowania szczególnej ostrożności, określony w art. 22 ust. 1 p.r.d., przez zmieniającego kierunek jazdy w lewo, nie obejmuje obowiązku upewnienia się w chwili wykonywania tego manewru, czy nie zajeżdża on drogi nieprawidłowo (z lewej strony) wyprzedzającemu go.
I odpuść sobie historie o oddawaniu prawka, bo to tobie powinni odebrać.
Ożeczenie dotyczy „nieprawidłowego” wyprzedzania. A tu wyprzedzanie było prawidłowe.
Ech, umiesz czytac? To byly blizniacze sytuacje orzeczenie i ta. Sad stwierdz ze zawinil wyprzedzajacy a wy tutaj mowicie ze tir.
Nic nie poradzę na to, iż przepisy PRD są w niektórych miejscach trochę pomieszane i osobom takim jak Ty, które usiłują wybiórczo je interpretować, a zapominają, iż zawsze obowiązują wszystkie przepisy cokolwiek mieszają w głowach. Jak się skupisz masz szansę zrozumieć: mamy art 24 ust 7 pkt 3 który zabrania wyprzedzania pojazdu silnikowego na skrzyżowaniu z wyjątkiem skrzyżowania na którym ruch jest kierowany i skrzyżowania o ruchu okrężnym. Dalej mamy art 24 ust 9 PRD Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscu, o którym mowa w ust. 7 pkt 3, pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia, pod warunkiem że kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym. Oczywiście obowiązuje przepis art 24 ust 5 Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się tylko z jego prawej strony.
Co z tego wszystkiego wynika? Ano że na skrzyżowaniu generalnie nie wolno wyprzedzać, chyba że ktoś sygnalizuje zamiar skrętu i teraz zagadka: jak ktoś sygnalizuje zamiar skrętu w lewo, to mamy ww. przepis stanowiący, iż wyprzedzić go możemy tylko z prawej strony, a gdy sygnalizuje zamiar skrętu w prawo? To można go wyprzedzić z prawej skoro nie ma przepisu wprost zabraniającego? W każdym razie ust 5 art 24 PRD obowiązuje jak-najbardziej na skrzyżowaniu, gdyż od generalnego zakazu wyprzedzania na skrzyżowaniu (art 24 ust 7 pkt 3) istnieje wyjątek opisany w art 24 ust 9 – fakt jak ktoś z przepisami mało obyty może się pogubić. Co od ww. wyroku, to przytaczasz wyrwany z kontekstu fragment, sprawa dotyczyła zapewne sytuacji na skrzyżowaniu i tam wszystko się zgadza. W innej znanej sprawie Policjant zjeżdżał z drogi na posesję, uderzył w niego wyprzedzający samochód i sam przyznał że to jego wina, drogówka ukarała go mandatem…
I nie dopuszczę Twojego prawka, bo ktoś kto pisze, iż gdy chce zjechać z drogi w lewo, to nie ma obowiązku popatrzeć w lusterko, stwarza realne zagrożenie na drodze. Na drodze poza skrzyżowaniem nadjeżdżający z tyłu ma prawo Cię wyprzedzać. Na Twój migacz, to on ma popatrzeć ZANIM rozpocznie manewr wyprzedzania, gdy już rozpoczął, a Ty akurat włączysz migacz, wyprzedzający nie ma obowiązku “dawać po hamulcach” Ty masz obowiązek SPRAWDZIĆ W LUSTERKU czy ktoś już nie zaczął Cię wyprzedzać!
Do MI – skąd wiesz, iż były to sytuacje bliźniacze? Z jakiego zapisu wynika, iż orzeczenie sądu dotyczy drogi gdzie nie było skrzyżowania?
Co do przepisu odnosnie wyprzedzania kogos z prawej kto skreca w prawo:
3. Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu przejeżdżać z lewej strony wyprzedzanego pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 4, 5 i 10.
4. Pojazd szynowy może być wyprzedzany tylko z prawej strony, chyba że położenie torów uniemożliwia takie wyprzedzanie lub wyprzedzanie odbywa się na jezdni jednokierunkowej.
5. Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się tylko z jego prawej strony.
10. Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7:
Takze jest przepis ze z prawej nie mozna wyprzedzic, kogos kto skreca w prawo.
natomiast “Dalej mamy art 24 ust 9 PRD Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscu, o którym mowa w ust. 7 pkt 3,” odnosi sie do wyprzedzania z lewej tych co skrecaja w prawo, i mowi ze mozna ich wyprzedzic jak nie wjezdzamy na pas przeciwny.
Sam piszesz:” mamy art 24 ust 7 pkt 3 który zabrania wyprzedzania pojazdu silnikowego na skrzyżowaniu z wyjątkiem skrzyżowania . ”
Czyli on zakazuje na skrzywaniu wyprzedzac, to w takim razie po co jest ust 5 art 24 PRD skoro 24. 7.3 obowiazuje na skrzyzowaniu? rozumiesz mnie. Masz artykul 24. 7 3 i on jawnie sie odnosi do skrzyzowania, a art 5 po co sie dodatkowo wedlug Ciebie tez odnosi do skrzyzowania? Czaisz?, skad Ci sie wzielo ze art 5 oznacza to samo co 24. 7? Bo wedlug mnie art 5 sie odnosi tak jak jest napisane, wcale nie do skrzywoania, tylko ogolnie, jak ktos skreca to nie mozna go wyprzedzic, a ty mowisz ze mozesz bo zaczoles wyprzedzanie. Odnosnie wyroku to sie zapoznalem z nim, odnosi sie do sprawy na skrzyzownaiu, ale w uzasadnieniu jest napisane, ze skrecajac w lewo jesli zauwaze ze ktos mnie zle wyprzedza to powinienem zaniechac wyprzedzania, ale jak nie zauwaze i bedzie wypadek to jest jego wina. Mowienie tutaj ze jak wyprzedzam to juz jestem panem lewego pasa jest tylko twoja interpretacja. Inni maja na mnie z przodu patrzec gdy tez chca wyprzedzac, ale jak chca skrecac to wtedy 24.5 i wtedy ja mam ich puścić. Interpretujesz proste zapisy po swojemu, jedno proste zdanie i nagle mówisz ze ono jest do skrzyzowania.
Oj Wojtuś, Wojtuś, usiłujesz bronić przegranej sprawy! Do tego gmatwasz, mieszasz i gubisz się! Piszesz „Takze jest przepis ze z prawej nie mozna wyprzedzic, kogos kto skreca w prawo” – takiego przepisu nie ma, owszem można z innych przepisów wyinterpretować taką zasadę, ale przepis jako taki nie istnieje. Sorki, prawo jest prawem i nie ma tu miejsca na „bo ja miałem na myśli” itp. Napisałeś, że jest przepis którego niema. Dopóki się nie nauczysz, prawidłowego nazewnictwa, podawania pełnej numeracji przepisów na które się powołujesz, prawniczego, a nie emocjonalnego rozumowania – nie ogarniesz.
Kolejny przykład Twojej ignorancji w dziedzinie wykładni prawa:
„Dalej mamy art 24 ust 9 PRD Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscu, o którym mowa w ust. 7 pkt 3,” odnosi sie do wyprzedzania z lewej tych co skrecaja w prawo, i mowi ze mozna ich wyprzedzic jak nie wjezdzamy na pas przeciwny” – Gdyby art. 24 ust 9 PRD odnosił się wyłącznie do wyprzedzania skręcających w prawo, to skręcających w lewo nie można by było wyprzedzić: Gdyż art. 24 ust 7 pkt 3 PRD generalnie zabrania wszelkiego (z każdej strony) wyprzedzania. Na szczęście art. 24 ust 9 PRD „dopuszcza się wyprzedzanie w miejscu, o którym mowa w art. 24 ust. 7 pkt 3 PRD,”, a art. 24 ust. 7 pkt 3 jako miejsce określa skrzyżowanie, a nie wyprzedzanie skręcających w prawo.
Piszesz: „Czyli on zakazuje na skrzywaniu wyprzedzac, to w takim razie po co jest ust 5 art 24 PRD skoro 24. 7.3 obowiazuje na skrzyzowaniu?” – Ciągle zapominasz, iż należy brać pod uwagę wszystkie przepisy, a nie wybrane! Od reguły określonej w Art. 24 ust 7 pkt 3 PRD, są określone art. 24 ust 9 PRD wyjątki i do tych wyjątków ma zastosowanie art. 24 ust 5 PRD – pojął?.
Dalej piszesz: „Bo wedlug mnie art 5 sie odnosi tak jak jest napisane, wcale nie do skrzywoania, tylko ogolnie, jak ktos skreca”
Po pierwsze art. 5 PRD brzmi:
” 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.
3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.”
Chyba Ci chodziło o art. 24 ust 5? – no ale napisałeś że art. 5 ….
– zrozum że „skręcać” można jedynie na skrzyżowaniu! Ustawodawca gdzie indziej używa zarówno określenia „skręcić” jak i „zmienić kierunek jazdy” w art. 24 ust 5 użył wyłącznie słowa „skręcić”, wiec nie dopisuj tam tego czego nie ma! Gdyby przyjąć Twoją wykładnię art. 24 ust 5 PRD mielibyśmy chaos na drogach! No bo zobacz jakie konsekwencje wynikają z takiej interpretacji: zaczynam wyprzedzać samochód przede mną, zjeżdżam na lewy pas, a on włącza lewy kierunkowskaz, może to oznaczać dwa rożne zamiary: zjazdu z drogi na lewą stronę lub wyprzedzania – przy Twojej interpretacji w przypadku gdy ma on zamiar zjechać z drogi powinienem zahamować i przejechać z jego prawej strony, ale jeśli on sygnalizuje zamiar wyprzedzania to skoro ja już manewr wyprzedzania rozpocząłem, to on nie ma prawa wjechać przede mnie i ja mogę kontynuować manewr – tylko z skąd ja mam wiedzieć co on sygnalizuje? Mam jechać dalej, czy hamować? – CHAOS!
Tak jak się domyślałem wyrok dotyczył skrzyżowania i kropka, reszta to Twoja nieudolna próba wykładni uzasadnienia, którego nie rozumiesz.
Mowisz ze bedzie CHAOS, i skad masz wiedziec, juz Ci mowie skąd, bo jest taki przepis:
Art. 24. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany PRZED wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy:
1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu;
2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania;
no to stąd, jesli ktos wrzuci kierunek w lewo oznacza to ze chce skrecic w lewo. Bo nie wolno mu rozpoczynac wyprzedzania skoro ty juz je wykonujesz.
Natomiast NIE ma takiego przepisu:
Art. 24. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed “skretem w lewo” upewnić się w szczególności, czy:
1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do “SKRETU W LEWO” bez utrudnienia komukolwiek ruchu;
2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania;
Ale jest przepis Art 24.5. ktory mowi ze ten co wyprzedza inne pojazdy nie moze wyprzedzic tego co chce skrecic w lewo.
Moge być z siebie dumny bo wydedukowalem z przepisow to samo co wyrok Sądu Najwyższego:
https://pk.gov.pl/wp-content/uploads/2013/12/52105e2992dab4ea366485301bd618a1.doc
Możesz sobie od razu przewinąć na sam dół, tam masz tą tutaj sytuacje, z wyjaśnieniem czemu kierowca skrecajacy jak tutaj w lewo nie jest winny(czasem moze być gdy robi to premedytacją). Oczywiście zdaje sobie sprawe że nic nie jest w stanie zmienić Twojego toku myślenia że skrecic w lewo mozna tylko na skrzyżowaniu. Dalszą dyskusje uważam w takim razie za bezcelową.
[pozdrawiam]
Tak naprawdę to kewstia kiedy skręcający włączył kierunkowskaz, a powinien to robić za wczasu.
Wyprzedzający kolumnę nie ma prawa wiedzieć co robi pierwsze auto w takiej kolumnie, więc czy może zacząć manewr wyprzedzania ? A może go zacząć po upewnieniu że zrobi go bezpiecznie.
Problemem wyprzedzających jest to, że nie biorą pod uwagę co się może dziać przed autami które zwalniają, i zaczynają to robić na pałę. Zwalniają to wyprzedzam, a tu zonk.
Jeżeli kierowca z ciężaróki przed nagrywającym by zeznał, że skręcający od dawno zwalniał z kierunkowkazem, to wyprzedzający jest w czarnej d.. bo złamał zakaz o wyprzedzaniu z prawej aut sygnalizujących skręt w lewo, tym bardziej, że sygnalizacje tego nastąpiła by wcześniej.
Wojtuś i “Do Stary Szofer” chłopcy, jeszcze dużo, oj dużo nauki przed wami, zanim ze mną pogadacie na tym samym poziomie. Rozciągnąłem ten link ii co widzę? To nie jest chłopcy wyrok, tylko glosa! Czyli to co autor glosy sądzi o wyroku… Jak będę miał chwilę, to poszukam samego wyroku, bo faktycznie ciekawy. A wam polecam inny cytat z ww. glosy: “Glosowana teza dotyczy spornego w literaturze zagadnienia” – mówi wam to coś? SPORNEGO – dużo mądrzejsi ode mnie toczą w tej sprawie spory! I jeszcze jedno przeczytałem cała glosę i nigdzie nie ma ani słowa o tym czy wyrok dotyczył zdarzenia na skrzyżowaniu. No i na zakończenie od 2003r minęło sporo czasu, jak na sporną sprawę i mogą być kolejne zmieniające stanowisko SN orzeczenia
“no to stąd, jesli ktos wrzuci kierunek w lewo oznacza to ze chce skrecic w lewo. Bo nie wolno mu rozpoczynac wyprzedzania skoro ty juz je wykonujesz.” – klasyczna wykładnia rozszerzająca, wyraźnie zabroniona w doktrynie i sprzeczna z powszechną praktyką! Link nie działa – jak wkleisz działający, to spróbuję Ci wytłumaczyć, co tym razem poplątałeś.
do Ja78 – gdyby przyjąć Twoją wykładnie, to by oznaczało praktyczny zakaz wyprzedzania więcej niż jednego pojazdu, ale ustawodawca takiego zakazu nie wprowadził…
Link działa tylko trzeba chcieć. Tu masz podsumowanie 117 stron do , których link dał Wojtek
“W tej sytuacji słusznie Sąd Najwyższy podniósł w glosowanym wyroku, że oskarżony mógł oraz powinien zdawać sobie sprawę, iż ma ograniczoną możliwość obserwowania zachowania kierowców pozostałych wyprzedzanych pojazdów i z tego powodu powinien rozpocząć wykonywanie manewru wyprzedzania w takiej odległości od pierwszego z wyprzedzanych pojazdów i z taką prędkością, by co najmniej móc zatrzymać swój pojazd na lewym pasie przed miejscem, gdzie pierwszy z wyprzedzanych pojazdów wykonywał manewr skrętu w lewo.”
Link od Wojtka jest do pobrania pliku .doc.
Pozdrawiam i polecam przeczytać całość.
2 zdania więcej Ci wkleję jak byś nie umiał pobrać pliku.
I gadasz , że inni interpretują przepisy prawa jak chcą wg mnie Ty robisz to samo, a ja podaje Ci wyrok sądu najwyższego. Tam chyba wiedzą co gadają .
Pozdro
“Kierowca pojazdu wyprzedzającego, przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania, musi brać pod uwagę istniejącą sytuację na drodze i dopiero po jej rozeznaniu i upewnieniu się, że istnieją ku temu warunki, może przystąpić do wyprzedzania. Jest zobligowany do zachowania szczególnej ostrożności (art. 24 ust. 2 p.r.d.).
W przy¬padku, gdy ma miejsce wyprzedzanie kilku pojazdów, kierujący pojazdem wyprzedzającym, w momencie zauważenia, że któryś z pojazdów sygnalizuje zmianę kierunku jazdy, powinien albo wyprzedzić ten pojazd z prawej strony (o ile jest to moż¬liwe), albo zaniechać kontynuowania manewru. Wprawdzie ten ostatni sposób za¬chowania się nie jest wprost wyartykułowany w prawie o ruchu drogowym, lecz można go wyprowadzić z zasady szczególnej ostrożności, wymaganej przy wyprze¬dzaniu od kierującego pojazdem (art. 24 ust. 2 p.r.d.). W tej sytuacji słusznie Sąd Najwyższy podniósł w glosowanym wyroku, że oskarżony mógł oraz powinien zdawać sobie sprawę, iż ma ograniczoną możliwość obserwowania zachowania kierowców pozostałych wyprzedzanych pojazdów i z tego powodu powinien rozpocząć wykonywanie manewru wyprzedzania w takiej odległości od pierwszego z wyprzedzanych pojazdów i z taką prędkością, by co najmniej móc zatrzymać swój pojazd na lewym pasie przed miejscem, gdzie pierwszy z wyprzedzanych pojazdów wykonywał manewr skrętu w lewo.”
Stary Szofer – Zgadzam się. Dodatkowo, kierowca ciężarówki, zdaje się, nie sygnalizował tego manewru kierunkowskazem.
Dokładnie, dłużyca zajechała drogę (zmiana pasa przy skręcie, prawdopodobnie nie upewniając się czy pas wolny). O migaczu nie wspomnę.
Zdrowy rozsądek podpowiada – zawsze sprawdzać przed skrętem czy ktoś nie wyprzedza, nawet na skrzyżowaniu, z zakazami itp.
Dla wszystkich specjalistów, którzy twierdzą że winny jest kierowca osobówki.
https://www.youtube.com/watch?v=c2i_rGKT3Rc podobna sytuacja i to z radiowozem. W opisie macie komentarz uczestnika zdarzenia. Mówi że za wypadek winny był policjant, który sam się do tego przyznał jak i kolega po fachy stwierdził to samo.
Na zdrowy rozsądek ( w tym przypadku).
– wyprzedzanie jak najbardziej prawidłowe
– kierunkowskaz nie daje pierwszeństwa
– tam nie ma skrzyżowania
dodając to do siebie – wina auta ciężarowego , bez większych problemów do obronienia w sądzie…
Oglądam tak te nagranie, powiększone, zwolnione, w najlepszej jakości i na moje to w naczepie był niesprawny kierunek.
Tak dużo osób uznaje tu winę kierowcy zestawu, że polecam do przeczytania: https://www.specprawnik.pl/poradnik-prawny/manewr-wyprzedzania-vs-manewr-skretu-w-lewo-odpowi/
Tyle tylko że tu manewr wyprzedzania był wykonany w pełni prawidłowo, w miejscu dozwolonym. 100 proc. Winy tirowca
Widzę, że jednak nie przeczytałeś…
Kierowca ciężarówki nie wykonywał manewru skrętu w lewo bo taki manewr wykonuje się na skrzyżowaniu dróg, w takim wypadku manewr ten kwalifikuje się jako zmiana pasa ruchu i winna w 100% leży po stronie kierowcy pojazdu ciężarowego. Wyobraź sobie co by się działo gdyby było inaczej. byłby to najłatwiejszy sposób na wyłudzenie. Gdyby to było skrzyżowanie to winny byłby nagrywający.
To dopiero ciekawe: manewr skrętu w lewo wykonuje się na skrzyżowaniu dróg?! Czyli jak np. wjeżdżam na posesję lub na pole to nie skręcam w lewo? Ludzie, po co się wypowiadacie, jeśli nie rozumiecie podstawowych definicji jak “zmiana kierunku jazdy”? Najpierw poczytajcie, zdobądźcie wiedzę i później dyskutujące merytorycznie
w takich sytuacjach oposzczasz droge… zakaz wyprzedzania jest na skrzyzowaniu, w kazdym innej sytuacji (zjazd na posesje, zjazd na droge lesna etc.) wyprzedzanie jest jak najbardziej dopuszczalne i wtedy skrecajacy ma obowiazek sprawdzenia czy nie jest wyprzedzany etc.
Najprosciej mowiac przejezdza ostatni.
Czyli w uproszczeniu – wszyscy zatrzymują się bo jeden musi zapierdalać i wyprzedzać po kilka samochodów mimo że jeden przed hamuje.
Nie bronię tutaj samochodu na drewno a jedynie pytam się o zdrowy ,
Przestałem czytać na drugim akapicie ten przytoczony artykuł specprawnika. Mniej więcej na tym “I to są wszystkie obowiązki ww. uczestnika, jeżeli chce wykonać manewr skrętu w lewo (…)”. Świetnie, wobec tego, że to są WSZYSTKIE obowiązki, to gratuluję poczucia humoru. Nie ma tam bowiem nic np. o ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na pasie, który przecina. Już tam pomijam wyprzedzających, ale co z jadącymi na przeciwka? 🙂
tyle tylko zę :
4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać,”
Skręcając w lewo wjeżdżasz na pas po swojej lewej, i to właśnie zrobił na filmie kierowca ciężarówki, nie ustępując jednocześnie pierwszeństwa pojazdowi jadącemu tam, bez znaczenia jest w która stronę jedzie pojazd na tym pasie.
Myślenie na drodze to podstawa .
Pierwsza ciężarówka zaczyna hamować – to już powinno dać do myślenia – dlaczego? A nie zapierdalam dalej. Nagrywający sam jest sobie winien.
Należy myśleć i przewidywać. Na ale na pokładzie kobieta więc jestem kozak i zapierdalam dalej
Proponuję napisać Prawo o ruchu drogowym od nowa
Bez aktualizacji, łatania itp tylko całkiem od nowa, i usystematyzować przepisy, uprościć, ujednolicić, skonkretyzować
przecież już od 28s filmu widać że kierowca zestawu “leśnego” ma włączony kierunkowskaz do skrętu w lewo, kierowca osobówki dopiero zaczął wyprzedzać pierwszy zestaw, czyli zgodnie z przepisami po wyprzedzeniu pierwszego zestawu powinien zjechać na swój pas, a nie cwaniaczyć i wyprzedzać pojazd skręcający w lewo
Myślącym inaczej polecam lekturę sprawy sądowej :jest to Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Karna z dnia 1 grudnia 2005 r. III KK 151/05
Teza
Wymóg zachowania szczególnej ostrożności, określony w art. 22 ust. 1 p.r.d., przez zmieniającego kierunek jazdy w lewo, nie obejmuje obowiązku upewnienia się w chwili wykonywania tego manewru, czy nie zajeżdża on drogi nieprawidłowo (z lewej strony) wyprzedzającemu go.
Widać ten kierunkowskaz w końcu? Ja nie widzę, ale jak już pisałem – druga ciężarówka z jakiegoś powodu zwalnia zamiast wyprzedzać, czyli ten kierowca jakoś wiedział że ten pierwszy skręca w lewo a nie zatrzymuje się na poboczu.
Nie orzekam o winie ale . Drewnowóz hamował oraz miał kierunkowskaz hmmm w sumie nic nad czym kierowca wyprzedzający mógłby się zastanowić. Przecież każdy bez powodu hamuje i używa lewego migacza. A kto jest winny to już kłóćcie się dalej. Ale jak by tak oczka rozumek i ograniczone zaufanie i trochę logiki jechało w tym aucie to by się pewnie tylko na nerwach skończyło. No ale blacharz lakiernik i rzeczoznawca z czegoś żyć muszą przecież.
No i co z tego, że “hamował i miał kierunkowskaz” ?
A to, ze pojazd sygnalizujący zamiar skrętu w lewo można wyprzedzać wyłącznie z prawej strony. Rozumiem, że kolega prawa jazdy jeszcze nie ma albo już mu się znudziło.
Nie mądruj się kolego bo włączony kierunkowskaz wcale nie musi sygnalizować manewru skrętu… po drugie tu nie ma skrzyżowania, a to jest element kluczowy. To że coś sygnalizujesz to nie znaczy, że możesz wykonać manewr. Tu akurat nie mógł bo nagrywający wyprzedzał prawidłowo, ciężarówka nie skręcała tylko zmieniała pas ruchu tak defacto, bo skręcał to by na skrzyżowaniu.
Czyli twierdzisz, że kierowca ciężarówki mógł zmienić pas na lewy i potem poruszać się tym pasem?
Nagrywający mógł swobodnie wyprzedzać (manewr ten niekoniecznie musi obejmować tylko jeden pojazd), na jezdni jasno widać linię przerywaną, nie było pojazdów jadących z naprzeciwka, w takich warunkach wyłączną winę za kolizję ponosi kierowca TIRa, to on wykonał manewr skrętu, z drogi asfaltowej, w “leśną dróżkę”, na dodatek nie upewniając się wcześniej, że może to bezpiecznie zrobić – przepisy w tej kwestii są boleśnie jasne.
Nagrywający jak najbardziej mógł wyprzedzić, z małym szczegółem że miał to zrobić z prawej strony. Tir wykonywał manewr skrętu w lewo, a zgodnie z prawem o ruchu drogowym pojazd lub innego uczestnika ruchu skręcającego w lewo można wyprzedzić jedynie z prawej strony.
Gwoli poprawności…
“manewr ten niekoniecznie musi obejmować tylko jeden pojazd”
Manewr wyprzedzania obejmuje tylko i wyłącznie jeden pojazd lub uczestnika ruchu, o czym mówi wyraźnie art. 2. ustawy.
Jeżeli wyprzedzamy (w sensie potocznym) kilka pojazdów, to w rozumieniu ustawy jest to kilka kolejnych manewrów wyprzedzania.
Jak wskazuje art. 24 ust. 5 ustawy prawo o ruchu drogowym, kierowcę, który ma zamiar skręcić w lewo, można wyprzedzić tylko z prawej strony o ile jest to możliwe. Natomiast kierowca, który widzi, że pojazd poprzedzający sygnalizuje zamiar skrętu w lewo nie może go wyprzedzić z lewej strony.
Dobrze ci tak idioto, było nie wyprzedzać 🙂
to jest poprostu niewiarygodne jak komentujacy tutaj nie znaja przepisow ruchu drogowego
Brawa dla kierowcy osobowki, mimo kontaktu wybronił sie z tego wszystkeigo dobrze, moglo sie skonczyc gorzej jeśli trafił by pod kola naczepy …
Yyyy, uwazaaaj… Jak ja to lubię….
To jakieś celowe działanie ? Ja bym go oddał do sądu. Policja to za mało. Jest nagranie i moja wersja by była taka że to było specjalne działanie.
Jak specjalne facet z drzewem leci do lasu a ze słonce wali w lampe trucka to pewnei slepak z tą kamera nie widzial pewnie w tym czasie jeszcze ustawial kamerke zeby ostrosc złapas hyhyhy
co za cymbał dal taki tytuł jakie wymuszenie ze strony ciezarowki toz to kretyn z osobówki spowodowal zagrozenie i kolizje !!!
Aha… Jak nie znasz przepisów i nie potrafisz jeździć to się nie odzywaj.
Miałem identyczna sytuację tyle że zamiast ciężarówki uderzył we mnie osobowym którego wyprzedzalem. To była jego wina za wymuszenie pierwszeństwa.
Dla osób twierdzących, że to kierowca “TIRa” jest winny:
Art. 24. Ust 1. Pkt 5. Prawo o ruchu drogowym. Cytatu nie będzie bo się nie nauczycie.
Życie zweryfikuje twoją wiedzę teoretyczną (Art. 24) – priorytet najwyższy mają przepisy w których mowa o zachowaniu (szczególnej) ostrożności, później pierwszeństwo przejazdu, później dopiero inne (np. linie ciągłe, kierunkowskazy).
Poprawka – Art. 22
Art 22. Stosuje się jedynie w przypadku zmiany pasa ruchu podczas poruszania się drogą wielopasmową. W tej sytuacji nie ma on zastosowania.
To który artykuł ma zastosowanie w przypadku zmiany kierunku jazdy? Aby zaoszczędzić czasu przytoczę art. 22 § 1:
Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy, lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
…
Ci którzy uważają, że winny jest kierowca siodłowego, powinni czym prędzej zwrócić blankiety…
Skręcając, mam się upewnić, czy ktoś mnie nie wyprzedza – no Bareja ma polewkę .
Bareją będzie twoja mina, jak to tobie zabiorą blankiet za kolizję z wyprzedzającym 🙂
Hahahah jaki debil ? Pewnie kolejny “zawodowy” mędrzec
Wina wyprzedzajacego, bo oczywiscie nie ma przepisow nakazujacych patrzec w lusterko przy skrecie w lewo np. na mostek, wymagaja tego tylko do manewru wyprzedzania. I sa przepisy ze auta skrecajacego w lewo nie mozna wyprzedzic z lewej, a tylko z prawej. Czyli wyprzedzajac kolumne aut, kazde nalezy wyprzedzac tak jak by osobno, tzn, patrzec czy czasem na mostek nie zjedzie. Zdradliwa sytuacja.
Art. 24.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy:
1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu;
2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania;
3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.
Czyli pkt 3 w tej sytuacji.
Zapominasz o jednym fakcie. Tam nie ma skrzyżowania wiec o zmianie kierunku jazdy nie ma mowy to jedno, a drugie to bez wzgledu na to czy jest tam skrzyżowanie czy nie to doszło do zajechania pasa innemu pojazdowi ktory czy tez zajmuje go zgodnie z przepisami czy też nie już na nim sie znajduje. Już bylo wiele takich spraw gdzie winnym w sądzie okazywal się ten ktory skrecajac w lewo zajechał drogę pojazdowi ktory wyprzedzal w niedozwolonym miejscu. Mandat otrzymał wyprzedzajacy ale winnym za kolizje był skręcający.
Skrzyżowanie byłoby tu właśnie kluczowe, bo na zwykłym skrzyżowaniu (bez sygnalizacji) wyprzedzać nie wolno – winnym kolizji byłby nagrywający.
Co do “wielu spraw” – znajomy dostał takiego strzała jak skręcał w lewo na stację, tyle że tam była podwójna ciągła i zakaz wyprzedzania (znak pionowy wcześniej). Winnym został ten co go wyprzedzał.
Tutaj jednak zakazu wyprzedzania nie ma, skrzyżowania nie ma, jest za to linia przerywana i zjazd z drogi – mój komentarz w tej sprawie jest na samym dole strony.
Ale nie można winić skręcającego. Teoria wyprzedzania mówi że wyprzedzając kolumnę aut należy postępować tak, jakby się wyprzedzało każde auto osobno. Zajechaniem nie można nazwać skrętu który był sygnalizowany – to wyprzedzający powinien się upewnić że wyprzedzany nie chce zmienić pasa ruchu.
Nie bez powodu mówi się że to najbardziej niebezpieczny manewr.
Mimo wszystko – gdyby mnie to spotkało nie pchałbym się do przodu – jadąc małym nie mam dużych szans wyjść cało ze spotkania z czymś 10 – 20x cięższym.
Zgadzam się w całej rozciągłości, poza tym drobnym detalem że “nie można winić skręcającego”. Można, oczywiście zależnie od tego jakie są fakty. Kierunkowskazu który jest tu istotny nie zobaczymy niestety, za słaba jakość nagrania i słońce w plecy… Ale i nie my od tego jesteśmy tylko policjant lub sędzia, albo biegły.
Do tego ppkt 9
9. Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscu, o którym mowa w ust. 7 pkt 3, pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia, pod warunkiem że kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym.
GÓWNO A NIE WYMUSZENIE , KIEROWCA TIRA JAK WIDAC ZACZAL HAMOWAC WIEC KIERUNEK MIAL WRZUCONY TEN Z DREWNEM
Po pierwsze, nie tir tylko ciągnik siodłowy z naczepą, TIR to dkumen dotyczący transportu międzynarodowego z i do krajów z poza UE
Po drugie, linia przerywana brak zakazu wyprzedzania i w tej sytuacji jest to niestety wymuszenie na pojeździe który zajmował lewy pas (nagrywający)
Po trzecie terz macie wrażenie że w pewnym momencie nagrywający przestał hamować?
Hamował do końca, słychać opony.
https://sjp.pl/tir
Bardzo zdradliwa sytuacja. Niby poczekał aż będzie przerywana linia i rozpoczął manewr jak jeszcze ciężarówka przed nim nie zaczęła hamować.
Takie duże lusterka w ciężarówce zamontowali, a on nadal nie ogarnia do czego służą 🙂 Ale to dość powszechne. Niby należy się tam spodziewać zawodowego kierowcy z doświadczeniem, a często spotyka się zwykłego głąba.
Dwoma ostatnimi wyrazami idealnie siebie podsumowałeś.
W tym przypadku tzw. Hamowanie klaksonem mogłoby pomóc bo ciężarówka może by zdążyła wykręcić w prawo i skończyłoby się na lekkiej przycierce prawej strony osobówki. Jednak mi z pozycji osoby oglądającej jest to łatwo mówić
Tak… Ewentualnie na odbiciu od ciężarówki i lot prosto na drzewa… -_-
Umiejętności…mógł ratować się w prawo
Nawet nie bede specjalnie komentowac tych wypocin, napisze krotko: Ty debilu.
Nawet nie będę komentował tych wypocin , napisze krótko: chyba słabo cię dziś puknął twój chłopaczek
Biedroń piszący o chłopaczkach. Głodnemu chleb na myśli. Zasadniczo zamknij japę.
Wezcie sie glupie polaczki przestancie wyzywac coz was za narod ze tak sie wyzywacie
Jape masz ty i w nią bierzesz 😀
badz madrzejszy biedron badz madrzejszy po co sie klucisz z durniem
Jeżeli jesteś samobójcą i wolisz się centralnie czołem wpierd**ić pod ciężarowy to droga wolna…odbijaj w prawo ile chcesz, tylko żebym Cię nie musiał potem do worka pakować
Chyba ciężarówki miały do siebie spore odległości ale może my różne filmy oglądaliśmy
To się naspieszył… Oczywista wina ciężarówy, ale zabrakło czujności i ograniczonego zaufania. Poza tym miał mnóstwo szczęścia, uderzył chyba najlepiej jak mógł – w oponę, a nie w konstrukcję metalową.
Zabrakło przede wszystkim prostego myślenia – z jakiego powodu te pojazdy hamują? Kierowcy zbyt często na widok zwalniających poprzedników biorą się za wyprzedzanie, tak jakby to zatrzymanie z przodu było dla zabawy.
W świetle prawa wina kierowcy ciężarówki jest oczywista, w ramach instynktu samozachowawczego już niekoniecznie.
Zatrzymanie mogło być z powodu awarii, albo traktora, którego ciągnik siodłowy nie mogł łatwo wyprzedzić. Zamiar skrętu w lewo powinno się za wczasu zasygnalizować, a tam nie widziałem mrygającego kierunkowskazu. Gdyby był to podejrzewam, że kierowca osobówki by się schował i do stłuczki by nie doszło.
Na drodze było “czysto”, brak skrzyżowania, przejścia dla pieszych, widoczność dobra, a więc nie było przeciwskazań do wyprzedzania, Po co jechać za ciężarówkami skoro można jechać około 100km/h, które są bezmandatowe na tej drodze.
Dokładnie tak, zatrzymanie mogło nastąpić z różnych przyczyn. Jeżeli nie wiesz co się dzieje, nie widzisz co jest przed tobą – najgłupszą rzeczą jaką możesz zrobić jest wyprzedzanie. Zwłaszcza, że nietrudno sobie wyobrazić iż pojazdy przed tobą też będą chcieli wyprzedzić albo ominąć “punkt zapalny”, więc któryś może ci wyjechać, a jeżeli tego nie robią to musi być powód.
Wszyscy piszą że nie było tego kierunkowskazu, ty przyznajesz że “nie widzisz” i na tej podstawie chcesz coś oceniać? Zlituj się… Kierowca zestawu z jakiegoś powodu właśnie nie wyprzedzał, zapewne wiedział że poprzednik będzie skręcał w lewo – skąd to wiedział? Czyżby jednak kierunkowskaz był włączony? To dopiero zagadka.
Prezentujesz to samo co i autor nagrania – absolutnie nie potraficie czytać ruchu drogowego, jedyne co się liczy to utrzymanie tempa jazdy i mgliste pojęcie o zasadach ruchu drogowego. “A jak w kogoś walnę to uj, tak będę jechał żeby to nie była moja wina”. Jak wy zdaliście egzaminy?
Przecież w chwili wyprzedzania nie było zatrzymania, tylko wolna jazda. Jeżeli jest przeszkoda na drodze, a chcesz ją ominąć to musisz to zrobić zgodnie z przepisami i przepuścić wszystkich, którzy mają pierwszeństwo. Nie ucz mnie czytać ruchu drogowego, bo zrobiłem już prawie 200 tysięcy kilometrów, gdzie kilka tysięcy było za granicą, żadnej sztuczki, a przez ten czas dostałem 5 mandatów, z których dwa były za parkowanie. Jesteś niedouczony i powinieneś powtórzyć sobie zasady jazdy. Nie widziałem w swoim życiu “Kodeksu Czytania Ruchu Drogowego”, za to czytałem: “Kodeks Ruchu Drogowego”.
Zadzwiają mnie komentarze na tym serwisie, a przede wszystkim oceny komentarzy. Niby serwis polskie drogi powstał, aby promować bezpieczną jazdę, a z drugiej zleciało się tutaj stado b…… , którzy chcą innych pouczać. Masz w 100% rację, nie rozumiem dlaczego zostałeś tak zminusowany. Kierowca ciężarówki nie miał włączonego kierunkowskazu, a przynajmniej nie widać tego na filmie. Rozpoczął manewr skrętu, kiedy osobówka już wyprzedzała, czyli nie mógł skręcić przed nią.
Ciekawe czy jakby zamienić sytuację czyli rozpędzona ciężarówka wyprzedzała dwie osobówki (lub z 8 biorąc pod uwagę łączną długość), to też winą obarczono by zmiażdżonego kierowcę który skręcił? Ogólnie przepisy są wadliwe, chociażby słynna akcja z Seicentem na skrzyżowaniu. Wynika z tego, że skręcając w lewo wypada dla pewności stanąć, zablokowac ruch i poczekać aż wszyscy co szybciej wyprzedzają niż myślą sobie pojadą, bo jak udowodnisz że włączyłeś migacz 30 sekund wcześniej jak wyprzedzający był 300 metrów dalej i zobaczy to dopiero jak będzie za późno.
Kierowca: Wczoraj jechałem tędy i tych domów jeszcze nie było.
Milicjant z drogówki: A gdyby tu staruszka przechodziła do domu starców, a tego domu jeszcze nie było, a dzisiaj już by był, to wtedy wy byście tę staruszkę przejechali, a to być może wasza matka!
Kierowca: Jak ja mogę przejechać matkę na szosie, jak moja matka siedzi z tyłu.
Milicjant (do centrali): Halo, Brzoza, halo, Brzoza, źle cię słyszę. Powiedział, że matka siedzi z tyłu! Że matka siedzi z tyłu!!!
Oficer I: Przede wszystkim nie panikujcie.
Oficer II: To nam wskazuje na to, że po pierwsze, życie stawia przed nami ciągle coś nowego. Po drugie, musimy mieć różne warianty. I dlatego proponuję wariant następujący: A gdyby tu było nagle przedszkole w przyszłości…
Milicjant (brnie przez krzaki i przepowiada sobie kwestię): A gdyby tu było nagle przedszkole w przyszłości i wasz synek mały przechodził w przyszłości, którego jeszcze nie macie? Więc nie mówcie mi, że siedzi z tyłu!
Jeden szczegół – rozpoczął manewr skrętu kiedy osobówka wyprzedzała, ale nie skręcającego tylko drugą ciężarówkę. Ale to tylko detal.
Ja bym to podciągnął pod wyprzedzanie kolumny pojazdów.